Opphavere kan nå søke vederlag fra F©R

18. mai 2020 Tags:

Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (F©R) skal i 2020 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i 2018. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for ti enkeltstående produksjoner.

Alle rettighetshavere må registrere alle sine fagfunksjoner/produksjoner på nytt i 2020, enten det gjelder premierer eller eldre repriser. (Merk at "premiere" i denne sammenheng ikke betyr kinopremiere, men førstegangsvisning hos vedkommende mediehus.) For å finne ut hvilke fagfunksjoner som gir opphavsrettigheter til audiovisuelle åndsverk, kan du gå til F©Rs liste over fagfunksjoner.

Dersom du er rettighetshaver, kan du gå til denne nettsiden for å finne ut om noen av dine produksjoner gir deg rett til vederlag fra F©R i år. Søknadsskjemaene du må bruke i år finner du også der, sammen med en veiledning om hvordan du må gå frem for å komme med i årets fordelingsrunde.

Søknader til årets fordelingsrunde må være sendt inn til F©R innen torsdag 11. juni 2020 kl. 23.59.

Tlf. sentralbord: 21 52 33 80
(Betjent hverdager kl. 11.00-15.00)

E-post - generelle henvendelser:
post@filmforbundet.no

E-post - medlemshenvendelser: