Filmforbundets ståsted i debatten om ytringsfrihet

10. juli 2021 Tags:

De seneste dagene har det vært debatt i en rekke norske medier om en erklæring fra 15 norske kunstnerorganisasjoner, deriblant Norsk filmforbund, til støtte for et innspill som nylig ble sendt av Norske Dansekunstneres til den regjeringsoppnevnte Ytringsfrihetskommisjonen. Norske Dansekunstneres innspill har tittelen Den kunstneriske ytringsfriheten er under press, (følg lenken for å lese innspillet). De 15 øvrige kunstnerorganisasjonenes støtte til Norske Dansekunstnere har tittelen Vi anmoder Ytringsfrihetskommisjonen om å ta dette på ytterste alvor; (følg lenken for å lese støtteerklæringen.)

Det har oppstått endel misforståelser om hva henholdsvis innspillet og oppropet har som siktemål. Filmforbundet vil derfor gjerne presisere følgende overfor våre medlemmer: Filmforbundet har ikke deltatt i det som enkelte i media kaller et "opprop mot Ytringsfrihetskommisjonen", men stilt seg bak Norske Danskekunstneres arbeid for å belyse utfordringene med at ytringsklimaet som har utviklet seg rundt kunstnere de siste årene har blitt hardere og av mer angripende karakter. Rapporten "Kunstnere vurderer ytringsfrihet 2020" av Tore Slaatta og Hanne M. Okstad dokumenterer at kunstnere i økende grad opplever hets og hatefulle ytringer - særlig på sosiale medier.

Filmforbundet støtter ikke boikott og sensur, og vil ikke innskrenke ytringsfriheten. Filmforbundet støtter at det skal føres en livlig, men saklig debatt og utøves kritikk av kunst og offentlige bevilgninger til kunstprosjekter.

Samtidig kan vi ikke akseptere at kunstnere (eller andre) utsettes for personangrep og trusler når de deltar i det offentlige ordskiftet.

Det er forøvrig nettopp dette Ytringsfrihetskommisjonen i 2019 fikk mandat til å undersøke, sitat:

• Ytringsfriheten blir i dag utfordret fra mange kanter – blant annet i form av hat og hets på nett, trusler og trakassering av journalister og samfunnsdebattanter, spredning av "falske nyheter", samt overvåking av kommunikasjonskanaler. Ytringsfrihetskommisjonen får i oppdrag å foreta en helhetlig gjennomgang av ytringsfrihetens stilling i Norge. I denne sammenheng skal kommisjonen blant annet vurdere tiltak for å fremme bred deltakelse i samfunnsdebatten, tiltak mot "falske nyheter" og tiltak for å motvirke spredning av hatefulle og andre ulovlige ytringer i sosiale medier.

Les hele mandatet: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mandat-for-ny-ytringsfrihetskommisjon/id2680563/

Tlf. sentralbord: 21 52 33 80
(Betjent hverdager kl. 13.00-15.00)

E-post - generelle henvendelser:
post@filmforbundet.no

E-post - medlemshenvendelser: