Vi har i år utbetalt over 19,8 millioner kroner i vederlag til rettighetshavere

14. desember 2021 Tags:

Det er vanskelig å stå alene når du skal sikre dine opphavsrettigheter på TV- og filmproduksjoner. Ved å signere en forvaltningskontrakt, slik som alle medlemmer av Filmforbundet har gjort, overføres ansvaret for å forhandle vilkår for din opphavsrett og forvalte vederlag til F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning.

F©R er en del av Norsk filmforbund, og vi jobber hver dag for å sikre opphavere løpende betaling for bruk av deres åndsverk uansett visningsplattform. Men for at vi skal kunne innkreve vederlag på dine vegne, er det viktig at du som rettighetshaver passer på at dine arbeids- og/eller oppdragsavtaler inneholder riktige rettighetsklausuler.

Våre juridiske rådgivere bistår alle våre medlemmer som ønsker hjelp til dette, og leser gjerne igjennom alle innsendte arbeidskontrakter før signering. Filmforbundet jobber samtidig med å forhandle frem kollektive avtaler for å sikre at rettighetshavere i TV- og filmbransjen får rettferdig betaling for bruk av sine åndsverk.

Jo flere vi har med signert forvaltningskontrakt, desto bedre står vi når vi skal forhandle med produsenter, kringkastere og strømmeaktører. Det er imidlertid viktig at rettighetshaverne også forstår at det er fagforeningen og medlemskap som gjør oss sterkest i forhandlinger.

I år har vi satt ny utbetalingsrekord og delt ut i alt over 19,8 millioner norske kroner i opphavsrettsvederlag til rettighetshavere i 2021 for TV, strømming (mediehus, enkeltproduksjoner og Norwaco) og dubb/versjonering (Norwaco).

Hvor mye du får utbetalt i vederlag avhenger blant annet av hvilken fagfunksjon du har, hvor mange produksjoner du har jobbet med, hvilken type produksjonen er (TV-underholdning, TV-drama, spillefilm osv), hvor mye produksjonen har blitt vist eller strømmet, og ikke minst - om du har rettighetene i behold i arbeidskontraktene dine.

På generalforsamlingen i 2020 var det enstemmig ønske fra rettighetshaverne om at det skulle gjøres en gjennomgang av fordelingsplanen, som bestemmer regelverket om fordeling av vederlag. Dette resulterte i at fordelingsutvalget, som også kun består av rettighetshavere, i mai 2020 fremla nytt forslag til fordelingsplan som ble enstemmig vedtatt av generalforsamlingen.

Det er altså generalforsamling som bestemmer hvordan vederlagene skal fordeles blant de ulike fagfunksjonene. Alle rettighetshavere med forvaltningskontrakt har rett til å delta og har stemmerett ved generalforsamlingen. Etter at F©Rs fordelingsutvalg har kvalitetssikret hvert års fordeling, er det administrasjonen i Norsk filmforbund som har ansvaret for å utbetale vederlagene iht. fordelingsplanen.

Den gjeldende vedtatte fordelingsplan finnes her: Microsoft Word - 2021-05-29_VEDTATT_Fordelingsplan_F©R_final (filmforbundet.no)

F©Rs fordelingsutvalg, valgt på F©Rs generalforsamling for perioden 2021-2022, ledes av Arild Mehn-Andersen (NFF). Medlemmer er Johan Kaos (NFR), Janic Heen (NFR), Martin By (NFF), Haakon Wettre (NFF). Varamedlemmer: Elsa Kvamme (NFR), Nina Bjerch-Andresen (NFF).

Dronningens gate 16, Filmens Hus 0152 Oslo / Skippergata 17, 0152 Oslo

Tlf. sentralbord: 21 52 33 80
(Betjent hverdager kl. 11.00-15.00)

E-post - generelle henvendelser:
post(at)filmforbundet.no

E-post - medlemshenvendelser: