Netflix bestiller skandinavisk originalinnhold!

18. november 2016 Tags:

Netflix har for første gang bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Norsk Filmforbund oppfordrer alle medlemmer til å ta kontakt hvis de blir tilbudt engasjement i produksjoner direkte til strømmetjenester.

I forrige uke kom nyheten om at Netflix for første gang har bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Serien skal produseres av det dansk/norske produksjonsselskap Miso Film. Norsk Filmforbund synes det selvsagt er utrolig spennende og positivt at utenlandske strømmetjenester vil kjøpe skandinavisk kvalitetsinnhold, men samtidig skaper det også en ny utfordring for bransjen. Kjøp av originalt innhold direkte til strømmetjenester (”direct to vod”) er ikke dekket av noen av våre nåværende overenskomster eller tariffavtaler, og avtaler med våre medlemmer på slike produksjoner vil derfor operere i et såkalt ”avtaleløst rom”.

Norsk Filmforbund vil derfor oppfordre alle våre medlemmer til å ta kontakt med oss hvis de blir tilbudt engasjement i produksjoner direkte til strømmetjenester.

Kontakt: bjorn@filmforbundet.no

Tlf. sentralbord: 21 52 33 80
(Betjent hverdager kl. 11.00-15.00)

E-post - generelle henvendelser:
post@filmforbundet.no

E-post - medlemshenvendelser: