F©R - Audiovisuell rettighetsforvaltning

FILMFORBUNDETS ORGANISASJON
FOR RETTIGHETSFORVALTNING

Vi forvalter dine rettigheter (*), og utbetaler årlig mange millioner norske kroner i opphavsrettsvederlag som fordeles mellom de
som gjør en skapende innsats innenfor audiovisuell produksjon.

Les mer om og signer forvaltningskontrakt med F©R her: Forvaltningskontrakt F©R

F©R skal i 2019 fordele vederlag for visningsåret 2017. For å få vederlag for 2017, må du registrere dine fagfunksjoner på de spesifikke produksjonene og søke om vederlag. I løpet av mai 2019 vil F©R publisere på NFFs nettsider, via annonse i bransjebladet Rushprint og ved å sende ut e-post til dem vi har adressen til, veiledning om hvordan du kan søke om vederlag for 2017.

Her finner du informasjon om opphavsrett og rettighetsforvaltning via F©R:

(*) Rettighetsforvaltning via F©R gjelder både medlemmer av Norsk filmforbund (NFF) og Norske Filmregissører (NFR). 1. januar 2015 gikk NFR inn i et samarbeid med NFF. Samarbeidet medfører blant annet at foreningene nå deler kontorer i Dronningens gate 16, benytter seg av de samme advokater og jurister, og arbeider tett sammen om både rettighetsforvaltning, kulturpolitiske og bransjerelaterte problemstillinger. Alle som ønsker medlemskap i NFR melder seg nå inn via Filmforbundets innmeldingsskjema, da NFR nå fungerer som en felles regissørorganisasjon for denne yrkesgruppen, både i NFF og NFR.

Epost (generelle henvendelser):
post@filmforbundet.no