Standardavtaler

Standardavtaler for regissører

Her har vi samlet alle våre standardavtaler for regissører for spillefilm, TV-drama, dokumentarfilm, kortfilm, samt andre relevante avtaler for denne gruppen.

Standard regiavtale for spillefilm:

Standard regiavtale for spillefilm (PDF)
Standard regiavtale for spillefilm (Word)

Standard regiavtale for TV-drama:

Standard regiavtale for TV-drama (PDF)
Standard regiavtale for TV-drama (Word)

Standard regiavtale for dokumentarfilm:

Standard regiavtale for dokumentarfilm (PDF)
Standard regiavtale for dokumentarfilm (Word)

Standard regiavtale for kortfilm:

Standard regiavtale for kortfilm (PDF)
Standard regiavtale for kortfilm (Word)

Andre relevante avtaler:

Fortrolighetsavtale

Har du en ide, konsept, format eller noe annet du ønsker å pitche eller diskutere med en produsent, eller andre utenforstående, er det viktig å beskytte dine rettigheter til idéen/konseptet og tilhørende materiale. Da kan du bruke denne fortrolighetsavtalen, som signeres av begge parter før idéen/konseptet fremlegges.

Utviklingsavtale

Har du som regissør utviklet en ide til en spillefilm, kortfilm, dokumentarfilm eller tv-produksjon, kan du bruke denne kontrakten for å formalisere samarbeidet med en produsent for videre utvikling frem til støtte og finansiering foreligger og en regiavtale signeres. Avtalen sikrer dine rettigheter til idéen og retten til å regissere/instruere produksjonen m.m.

Opsjon og overdragelse av filmrett

Har du et filmmanuskript eller manus til literært verk m.m. som en produsent ønsker å bruke som grunnlag for en filmproduksjon, kan du bruke denne avtalen om opsjon og overdragelse av filmrett. Avtalen gir produsenten tidsbegrenset enerett til å kunne benytte Verket som grunnlag for en filmproduksjon, samtidig som den sikrer dine rettigheter til verket, samt betaling for opsjonsperioden.

Standardavtale om utvikling av konsept til TV-format

Har du et konsept (en grunnidé) som du ønsker å videreutvikle til et TV-format, kan du bruke denne anbefalte standardavtalen når du skal inngå avtale med en produsent.

Tlf. sentralbord: 21 52 33 80
(Betjent hverdager kl. 11.00-15.00)

E-post - generelle henvendelser:
post@filmforbundet.no

E-post - medlemshenvendelser: