Norsk Filmvederlagsfond

Norsk filmvederlagsfond

Norsk filmvederlagsfond (NFVF)

Norsk filmvederlagsfond er en sammenslutning av kunstnerorganisasjonene Norsk filmforbund (NFF), Norske Filmregissører (NFR) og Norsk audiovisuell oversetterforening (NAViO).

Den 26. juni 2019 ble det inngått en ny avtale om bibliotekvederlag for 2019-2021 mellom Staten (ved Kulturdepartementet) og 28 ulike kunstnerorganisasjoner, deriblant Norsk filmforbund (NFF), Norske Filmregissører (NFR) og Norsk audiovisuell oversetterforening (NAViO). NFF, NFR og NAViO har fra tidligere samarbeidet gjennom Norsk filmvederlagsfond om å forvalte og fordele vederlagsmidler til rettighetshavere for Statens vederlagsfrie bruk av film, som primært var filmer som var til utlån i fysisk format på bibliotekene. Det som primært er nytt i denne avtalen er at Filmvederlagsfondet nå skal fordele bibliotekvederlag til rettighetshavere til norske audiovisuelle åndsverk som også er digitalt til utlån og/eller tilgjengelig på offentlige biblioteker, i tillegg til de fysiske kopiene.

Gå til Filmvederlagsfondets nettsider for å lese mer om NFVF og om fordelingen av bibliotekvederlag og vederlag fra Innkjøpsordningen for kort- og dokumentarfilm.

Tlf. sentralbord: 21 52 33 80
(Betjent hverdager kl. 11.00-15.00)

E-post - generelle henvendelser:
post@filmforbundet.no

E-post - medlemshenvendelser: