AMT-høringssvaret er nå sendt inn

Takk for til våre medlemmer for deres innspill til AMT-høringen! Svaret vårt ble sendt inn til Kultur- og likestillingsdepartementet fredag 16. desember.

Høringen gjaldt et forslag til innlemming av AMT-direktivet (audiovisuelle medietjenester-direktivet) i norsk rett, hvor det blant annet foreslås alternative innretninger for en medfinansieringsløsning i Norge, der strømmeaktørene forpliktes til å bidra til finansiering av nytt norsk audiovisuelt innhold.

Vi har nå kommet ett skritt videre i prosessen. Nå vil Kultur- og likestillingsdepartementet gjennomgå høringssvarene og utarbeide en stortingsproposisjon som skal behandles i Stortinget i løpet av 2023. Vi vil jobbe for å få dette vedtatt og håper en medfinansieringsplikt vil kunne tre i kraft fra 01.01.2024.

LES AMT-HØRINGSSVARET HER.

God påske!

Filmforbundet er stengt i påskeferien fra og med 23. mars til og med 1. april. Husk at vi har mye informasjon liggende ute under ofte stilte spørsmål, avtaler og rettigheter, og Filmforbundets vederlagsordninger.

Velkommen til stormøte for TV-underholdning om tariff og F(c)R onsdag 10. april kl. 18.00!

Filmforbundet inviterer til stormøte for TV-underholdning den 10. april kl. 18.00 på Kulturhuset i Oslo om F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, og hovedforhandlingene med VIRKE. Produksjonsledere og faste ansatte er Filmforbundets hovedprioritet under årets hovedforhandling i mai av TV-underholdningsoverenskomsten. Hovedforhandling betyr at vi både skal forhandle opp lønn, og forhandle om overenskomstens virkeområde og annet

Får du nok i lønn? Vi trenger din tilbakemelding på årets lønnsundersøkelse innen 17. mars.

Du kan svare på lønnsundersøkelsen vår her: https://docs.google.com/…/1FAIpQLSecO4Vow1PCSD…/viewform Hvorfor skal du ta deg tid til å svare på denne lønnsundersøkelsen nå? JO, fordi da bidrar du til å gi oss et viktig faktagrunnlag under årets hovedforhandlinger med Virke. Vi trenger fakta om deres nåværende lønns- og arbeidsforhold for å kunne forhandle om bedre vilkår. Funn

Kunngjøring av dato: F©Rs generalforsamling

På grunn av pilotprosjektet hvor vi skal arrangere landsmøte med delegatmodell, vil F©Rs generalforsamling bli holdt separat onsdag den 22. mai fra kl. 17.30 på Sentralen i Oslo. Save the date! Mer informasjon kommer.

“One Day Only in Oslo” – fagseminar om produksjonsdesign lørdag 6. april

Velkommen til Kunstnernes hus lørdag 6. april for inspirasjon, faglig påfyll og mingling med dine kolleger innen produksjonsdesign og scenografi! Som tittelen indikerer, er vi inspirert av det danske”Another Two Days in Copenhagen”. Årets hovedtaler er Jean-Vincent Puzos, kjent fra “Amour”, “The Lost City of Z” og mye mer. Nikolai Lockertsen, med mangeårig erfaring fra Storm Studios,