Årets søknadsportal for F©R-vederlag er nå åpen!

F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, skal i 2022 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2020. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for 18 enkeltstående produksjoner. Fristen for registrering utløper tirsdag 14. juni 2022 kl. 16.00.

For å motta vederlag må rettighetshavere registrere alle produksjoner de har jobbet på, enten det gjelder premierer eller repriser, og opplyse om sine fagfunksjoner på hver produksjon. I tillegg må man laste opp dokumentasjon på at man har rettigheter i behold.

Vi fordeler vederlagene i tråd med fordelingsplanen, vedtatt på generalforsamlingen den 21. mai 2022. Her kan du finne fordelingsplanen. Lurer du på om du har opphavsrettigheter som kan gi deg rett til vederlag? Dette er beskrevet på side 3 i fordelingsplan.

Slik søker du vederlag fra F©R i 2022:

1. Gå til denne nettsiden.
  2. Les informasjonen på siden nøye.
  3. Registrer de produksjonene du har jobbet på og hvilken fagfunksjon du hadde på disse i registreringsskjemaene.
  4. Last opp tilhørende arbeidskontrakt. Vi må ha din arbeidskontrakt som dokumenterer at du har rettigheter i behold på produksjonen. Vi trenger hele kontrakten, som må være datert og signert av begge parter. Du sparer tid på å ha arbeidskontraktene dine klare for opplasting før du starter med registreringsskjemaene.

Fristen for registrering utløper tirsdag 14. juni 2022 kl. 16.00.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama