Bransjerådet for film ber KUD om tiltak for film-, TV- og spillbransjen

Bransjerådet for film, som består av VIRKE Produsentforeningen, Dramatikerforbundet, Norsk filmforbund, Norsk Skuespillerforbund og Norske Filmregissører, sendte onsdag 18. mars et fellesbrev til Kulturdepartementet. De fem forbundslederne viser i brevet til krisepakken for kultur- og idrettsfeltet som regjeringen la frem 18. mars, og konstaterer at beløpet på 300 millioner er altfor lavt til å hjelpe en samlet kulturnæring på kanten av stupet. Bransjerådet stiller seg i tillegg uforstående til at regjeringen legger fram en krisepakke for kulturfeltet uten at den produserende audiovisuelle bransjen, som representerer våre sterkeste og mest brukte kulturuttrykk, er omfattet av regjeringens krisehjelp. Bransjerådet påpeker at film-, tv- og spillbransjen har behov for en kompensasjonsordning og konkrete bransjerettede tiltak.

Les hele brevet her: brev av 18. mars 2020 fra Bransjerådet for film til Kulturdepartementet

Opprop overrakt til Kultur- og likestillingsministeren

På fredag overrakte skuespiller Forouzan Jamshidnejad, filmskaper Ali Parandian og forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad over 700 signaturer på oppropet fra den

25% rabatt på ordinære inngangsbilletter til Nobels Fredssenter