Bransjerådet for film ber KUD om tiltak for film-, TV- og spillbransjen

Bransjerådet for film, som består av VIRKE Produsentforeningen, Dramatikerforbundet, Norsk filmforbund, Norsk Skuespillerforbund og Norske Filmregissører, sendte onsdag 18. mars et fellesbrev til Kulturdepartementet. De fem forbundslederne viser i brevet til krisepakken for kultur- og idrettsfeltet som regjeringen la frem 18. mars, og konstaterer at beløpet på 300 millioner er altfor lavt til å hjelpe en samlet kulturnæring på kanten av stupet. Bransjerådet stiller seg i tillegg uforstående til at regjeringen legger fram en krisepakke for kulturfeltet uten at den produserende audiovisuelle bransjen, som representerer våre sterkeste og mest brukte kulturuttrykk, er omfattet av regjeringens krisehjelp. Bransjerådet påpeker at film-, tv- og spillbransjen har behov for en kompensasjonsordning og konkrete bransjerettede tiltak.

Les hele brevet her: brev av 18. mars 2020 fra Bransjerådet for film til Kulturdepartementet

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.

God påske!

Filmforbundet er stengt i påskeferien fra og med 23. mars til og med 1. april. Husk at vi har mye informasjon liggende ute under ofte stilte spørsmål, avtaler og rettigheter, og Filmforbundets vederlagsordninger.

Velkommen til stormøte for TV-underholdning om tariff og F(c)R onsdag 10. april kl. 18.00!

Filmforbundet inviterer til stormøte for TV-underholdning den 10. april kl. 18.00 på Kulturhuset i Oslo om F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, og hovedforhandlingene med VIRKE. Produksjonsledere og faste ansatte er Filmforbundets hovedprioritet under årets hovedforhandling i mai av TV-underholdningsoverenskomsten. Hovedforhandling betyr at vi både skal forhandle opp lønn, og forhandle om overenskomstens virkeområde og annet

Får du nok i lønn? Vi trenger din tilbakemelding på årets lønnsundersøkelse innen 17. mars.

Du kan svare på lønnsundersøkelsen vår her: https://docs.google.com/…/1FAIpQLSecO4Vow1PCSD…/viewform Hvorfor skal du ta deg tid til å svare på denne lønnsundersøkelsen nå? JO, fordi da bidrar du til å gi oss et viktig faktagrunnlag under årets hovedforhandlinger med Virke. Vi trenger fakta om deres nåværende lønns- og arbeidsforhold for å kunne forhandle om bedre vilkår. Funn