Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål.

Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager.
Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere. Dette er grupper som er svært viktige og som det blir stadig flere av, og som vi ønsker å sikre en lønnsvekst i takt med stadig økende priser og kostnader i samfunnet.

Filmforbundets hovedkrav er derfor at «alle skal med» i overenskomsten, og alle skal ha en lønn å leve av. Vi kan ikke lenger godta at noen medlemmer står utenfor det organiserte arbeidslivet.
Vi har også bedt om et lønnsløft i år, da minstelønn på tv-underholdning ligger for lavt sammenliknet med resten av bransjen og resten av arbeidslivet.

Vi kan ikke akseptere at budsjettene på tv-produksjoner skvises til det uforsvarlige. Vi må sammen stoppe «race to the bottom».

Nå er det ekstra viktig at vi står sammen i dette og har så mange medlemmer som mulig i Filmforbundet for å få igjennom våre viktige krav! Har du en kollega som jobber på TV-underholdningsproduksjoner og som ikke er medlem?

Be dem støtte våre krav ved å melde seg inn som medlem i Filmforbundet via vår hjemmeside, trykk her.De kan bruke kampanjekoden “hovedoppgjør 2024” for å slippe innmeldingsavgiften. Studenter får studentpris to år etter endt studium, og alle medlemmer får fradrag på skatten for betalt medlemsavgift.

Vi inviterer til medlemsmøte om tv-underholdningsforhandlingene og veien videre i Norsk filmforbunds lokaler i Dronningens gate 16, Filmens Hus, 4. etasje, tirsdag den 18. juni kl 18.00.
Det blir lett servering! Vel møtt!

VIKTIG INFORMASJON SOM FØLGE AV BRUDDET I FORHANDLINGENE PÅ TV-UNDERHOLDNING:

Blir du spurt om medlemskap i Filmforbundet? Det kan du nekte å opplyse om Vi har forstått at noen produksjonsselskap har begynt å kartlegge fagorganisasjon blant dere. Vi har stor forståelse for at dette kan oppleves ubehagelig. Det er viktig å vite at du kan nekte å oppgi denne informasjonen da det både kan være diskriminerende

Hvor skal du jobbe i august-oktober? Hjelp oss med oversikten før vi skal til Riksmekleren om TV-underholdningsoverenskomsten!

Vi er i gang med forberedelsene til møtet med Riksmekleren i slutten av august, og vi trenger din hjelp! Hvor skal du jobbe i august, september og/eller oktober måned? Fyll ut dette skjemaet (TRYKK HER) og hjelp oss med å skaffe oversikt over produksjoner som er i gang i august-oktober. Jo bedre oversikt vi har

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen