Elisabeth O. Sjaastad ny forbundsleder

Medlemmene i Norsk filmforbund har valgt ny forbundsleder. Elisabeth O. Sjaastad etterfølger Sverre Pedersen, som takker av etter å ha vært leder siden 2005.

Elisabeth har i mange år vært en aktiv stemme i filmpolitikken, og har et stort nettverk i Norge og Europa. Hun er regissør med utdannelse fra Beijing Film Academy, og var nestleder i Norsk filmforbund fra 2005 til 2010. Da flyttet hun til Brüssel for å bli leder av Federation of European Film Directors (FERA), som hun bidro til å fornye og videreutvikle. Film- og TV-bransjen kjenner henne også som skribent i bransjebladet Rushprint. De siste årene har hun vært prosjektleder i Norske Filmregissører (NFR), og samtidig en av gründerne bak den nye, uavhengige norske strømmetjenesten Nettkino.

Valget fant sted på Filmforbundets ekstraordinære årsmøte i Oslo 22. februar 2020, og Elisabeth har allerede tatt fatt på arbeidet som ny forbundsleder. Hun vil være på plass for fullt fra og med april måned.

På det samme årsmøtet ble Tore Killingland valgt til ny styreleder i Norsk filmforbund. Foruten å være partner og økonomiansvarlig i Haugtussa Film, har Tore en variert bakgrunn fra det private næringsliv og offentlig virksomhet samt fra verv i politikken og ulike interesseorganisasjoner. Han har blant annet vært generalsekretær i Naturvernforbundet, statssekretær i Miljøverndepartementet og strategidirektør i NHO. Også Tore er i gang med sine nye oppgaver etter valget.

En komplett oversikt over Norsk filmforbunds valgte ledelse fra 22. februar 2020 finnes på Forbundets nettsider.

Forbundsjurist Leila Rasthe foreviget påtroppende og avtroppende forbundsleder på NFFs ekstraordinære årsmøte lørdag 22. februar. Sverre Pedersen overlot stafettpinnen til Elisabeth O. Sjaastad etter å ha sittet som forbundsleder siden 2005.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama