Felles høringssvar fra NFF og NFR om NRK-plakaten

Norsk filmforbund (NFF) og Norske filmregissører (NFR) har i dag, 7. februar 2022,  sendt inn et felles høringssvar om NRK-platakten som forplikter statskanalen på flere områder. Blant annet som arbeidsgiver, innkjøper av TV- og filmproduksjoner, og forvalter av NRK-arkivet.

Som en dominerende medieaktør er det viktig å ha en løpende debatt om NRKs oppdrag og hvordan dette skal løses. Takk til våre medlemmer for innspill til høringssvaret!

Les høringssvaret fra Norsk filmforbund og Norske Filmregissører ved å trykke her.

Vi har også sendt inn et høringssvar til NRK-plakaten via Kunstnernettverket som samler 19 landsomfattende organisasjoner som representerer skapende og utøvende kunstnere i Norge. ​

Les høringssvaret fra Kunstnernettverket.

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.