Filmforbundet går inn som Club-partner i Green Producers Club

Filmforbundet representerer over 1500 TV- og filmarbeidere og ønsker å tilrettelegge for at medlemmene får kjennskap til Green Producers Tool, slik at de kan bidra til det grønne skiftet bransjen står overfor.

«Det er helt naturlig at våre medlemmer tar aktivt del i arbeidet med grønn omstilling. De har en unik posisjon til å påvirke reell endring. De har detaljert kunnskap om sine fag, nye bevegelser, metoder og ny teknologi, og kan derfor dele verdifull innsikt med produsentene i alt fra teknisk utstyr og materialvalg, til planlegging av anskaffelser og avhending. Vi tror også at vi med partnerskapet med Green Producers Club gjør medlemmene våre mer konkurransedyktige og attraktive i arbeidsmarkedet. Mange av våre medlemmer er svært klimabevisste og ønsker både å ta ansvar og bidra, og jobbe for produsenter med det samme engasjementet,»  sier Elisabeth O. Sjaastad, forbundsleder  i Norsk Filmforbund.

«Det er utrolig viktig å få med Filmforbundet i Green Producers Club. De representerer på mange måter det bærende elementet i en produksjon. Og få til endring uten det bærende elementet er ikke gjennomførbart. Vi må jobbe sammen, » sier Mads Astrup Rønning, grunnlegger av Green Producers Club.

Crew Guides og samarbeid

Filmforbundet har i samarbeid med Green Producers Club, GPC, utviklet Crew Guides. Dette er 19 enkle guider som forklarer hva grønn produksjon innebærer for hver enkelt fagfunksjon.

«Å få Crew Guides kvalitetssikret av Filmforbundet har vært viktig for oss, selvfølgelig. Det er vi veldig takknemlig for, og en videreutvikling av disse er en del av det videre samarbeidet fremover,» sier Mads Astrup Rønning.

Som del av samarbeidet vil Filmforbundet også arrangere Club-møter for medlemmer i GPC. Og GPC vil delta på kurs og workshops i grønn produksjon for Filmforbundets medlemmer. Her vil medlemmene blant annet få prøve seg i verktøyet og utveksle kunnskap og erfaringer.

Filmforbundet vil også bruke verktøyet til å måle klimaavtrykk ved egne arrangementer og aktiviteter.

Felles mål:

«Et felles mål vi har, og her er store deler av bransjen enig, er å flagge hjem mange av produksjonene som nå av ulike årsaker skjer utenlands. Internasjonalt samarbeid skal selvfølgelig fortsette, men målet er å få det til på et bærekraftig nivå. Både for klimaet, men også for bransjen. Vi må sikte mot færre reisedøgn, mer kvalitetstid, et større og sterkere lokalt arbeidsmarked, med et sterkt fagmiljø,» sier Sjaastad.

«Gjennom å vise til utslippstall som kommer av transport av mennesker og utstyr over lengre avstander, håper vi å synliggjøre hvor klimaøkonomisk det er å ha et sterkt lokalt produksjonsalternativ,»  sier Astrup Rønning

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på