Filmforbundets vederlagsordninger

Filmforbundet hjelper deg å sikre dine rettigheter, slik at du kan få betaling for din opphavsrett. Vi forvalter følgende tre ordninger som du kan få vederlag fra:

Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (F©R)

Vederlag for produksjoner tilgjengelige ved TV-distribusjon/strømming og privatkopiering.

Les mer

Bibliotekvederlag (tidligere kalt filmvederlag) via Norsk Filmvederlagsfond

Vederlag for fysiske og digitale produksjoner tilgjengelige for utlån på offentlige biblioteker.

Les mer

Innkjøpsordningen for kort- og dokumentarfilm

Vederlag for produksjoner kjøpt inn av Norsk Filminstitutt til det digitale biblioteket Filmbib.no.

Les mer

F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning

Det er vanskelig å stå alene når du skal sikre dine opphavsrettigheter på TV- og filmproduksjoner. Når du signerer en forvaltningskontrakt, får du hjelp til dette av F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning.

F©R er en del av Norsk filmforbund, og vi jobber hver dag med å sikre at rettighetshavere får løpende betaling for bruk av deres åndsverk — uansett visningsplattform. Dette gjør vi blant annet ved å forhandle frem kollektive avtaler om opphavsrett.

Våre opphavsrettsavtaler bidrar til at vi hvert år kan fordele millioner kroner i opphavsrettsvederlag til rettighetshavere. I 2021 satte vi ny utbetalingsrekord og delte ut i alt over 19,8 millioner kroner. Vi følger retningslinjene i fordelingsplanen når vederlagene til rettighetshavere skal fordeles. Dersom du er rettighetshaver med forvaltningskontrakt, har du stemmerett ved generalforsamlingen om fordelingsplanen.

Hva må du som rettighetshaver vite for å få vederlag fra F©R? Les her. 

Reglene for opphavsrett finnes i åndsverkloven. Ifølge åndsverksloven er det den som skaper et åndsverk som har opphavsrett til verket og betegnes da som opphaver. Følgende rettighetshavergrupper i TV- og filmbransjen har opphavsrett etter lov, sedvane og rettspraksis i Norge:

Rettighetshavergrupper hovedkategorier:
A) Regissør / Director
B) Manusforfatter / Screenwriter
C) Lyd / Sound
D) Klipp / Editing
E) Scenografi / Production design
F) Kostymedesign / Costume designer
G) Fotograf / Director of photography
H) Animasjon / Animation
I) Maskør/Special makeup effects artist
J) Visual effects (VFX)

Alle disse rettighetshavergruppene er derfor inntatt i F©Rs fordelingsplan og har rett på opphavsrettsvederlag fra de kollektive avtaler som NFF/F©R inngår på vegne av rettighetshaverne med forvaltningskontrakt.

F©Rs rettighetshavergrupper støttes av fersk rettspraksis fra 2020. I sak 19-188395TVI-STRO, som ble ført av forbundsadvokat Bjørn Alexander Brem på vegne av en av forbundets regissører, kom retten med viktige, prinsipielle uttalelser om hvilke som har opphavsrettigheter i et filmverk. Det hitsettes fra dommens side 6, som ble avsagt den 20.10.2020:

“Avtalen gir uttrykk for det samme som fremgår av åndsverksloven § 8, hvor det heter i første ledd: «Er et åndsverk skapt ved felles skapende åndsinnsats fra flere opphavere uten at den enkeltes bidrag kan skilles ut som selvstendige verk, får de opphavsrett til verket i fellesskap.» Avtalen svarer til Rognstad Lassen Opphavsrett 1. utg sin beskrivelse av rettigheter i filmverk. Fra boken hitsettes (side 106-107): I filmverket kan det ligge en rekke kreative innsatser. Der filmverket har en regi, vil hovedinnsatsen gjerne ligge i denne, men også kameraføring, klipping, miksing, redigering, scene- og kostymebildene etc. kan være selvstendige bidrag i filmverket som helhet. Underliggende bidrag som filmmanus og dreiebok vil være litterære verk (språkverk), men må anses som del av filmverket når de benyttes i dette. Tilsvarende gjelder for filmmusikken som musikkverk. Ofte vil filmverket derfor ha en rekke medopphavsmenn – i tillegg til regissøren – hvis rettigheter må klareres i forkant av utnyttelsen av filmverket. For retten fremstår det sentralt at forfatterne fremhever regissøren som opphavsmann, men at også andre kan ha rettigheter.”

 

NÆRMERE BESKRIVELSER AV HVER KATEGORI/FAGFUNKSJON

Nedenfor følger noen enkle beskrivelser både på norsk og engelsk av essensen i det skapende arbeidet til de rettighetshavergruppene som i dag er ansett å ha opphavsrett innenfor en audiovisuell produksjon i norsk TV- og filmbransje. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har egne innspill angående fagfunksjoner og beskrivelse av dem.

A) Regissør/Director

Regissøren er den som leder prosessen under den audiovisuelle produksjonen med å skape et audiovisuelt verk (spillefilm, tv-drama, dokumentar, tv-underholdning eller annet).
Regissøren har det kunstneriske ansvaret for det audiovisuelle verkets endelige utforming, og visualiserer manuskriptet mens han eller hun instruerer skuespillere og crew i overensstemmelse med sitt konsept og visjon for det audiovisuelle verket.
Regissøren har en nøkkelrolle som den som velger skuespillere og crew. Etter internasjonal europeisk lovgivning er regissøren det audiovisuelle verkets opphavsperson.

English translation: Director
A film director is a person who directs the making of a film.
Generally, a film director controls a film’s artistic and dramatic aspects, and visualizes the script while guiding the technical crew and actors in the fulfillment of that vision.
The director has a key role in choosing the cast members, production design, and the creative aspects of filmmaking.
Under European Union law, the director is viewed as the author of the film.

B) Manusforfatter/Screenwriter

En manusforfatter skriver manus for film, tv, videospill med mer.
I noen tilfeller er manuset basert på et eksisterende verk, slik som en bok eller en persons livshistorie, som adapteres av manusforfatteren.
Som oftest blir imidlertid en audiovisuell produksjon initiert av en manusforfatter, og av denne grunn får ofte også denne selve skriveoppdraget fra en produsent eller kringkaster.
Manusforfatteren er stort sett involvert i utviklingsfasen og ikke så mye under innspillingen av en audiovisuell produksjon. Men noen ganger er manusforfatteren med som rådgiver eller også som produsent.
Endel manusforfattere er også regissører.

English translation: Screenwriter
A screenwriter is a writer who practices the craft of screenwriting, writing screenplays on which mass media such as films, television programs, comics or video games are based.
In some cases, the script is based on an existing property, such as a book or person’s life story, which is adapted by the screenwriter.
The majority of the time, a film project gets initiated by a screenwriter and because they initiated the project, the writing assignment exclusively becomes his or hers.
Screenwriters are normaly involvere in the pre- development stage, and rarely involved in the further development of a film. Sometimes they come on as advisors, or if they are established, as a producer.
Quite a few screenwriters also direct.

C) Lyd/Sound

Lydsjef
Lydsjefen er leder av lydavdelingen på location, og er ansvarlig for lydopptaket og lydmiksen på settet.
Det er lydsjefens ansvar å bestemme hvordan lydteamet skal gjøre best mulig opptak av lyden for hver tagning eller hver scene, bestemme hvilke mikrofoner som skal brukes for hvert oppsett, mikse audio fra alle mikrofonene i realtime inn i et “mikstrack” som vil bli brukt i klippen og noen ganger også i den endelige audiovisuelle produksjonen.
Lydsjefen har også ansvar for at det finnes logg av lydopptakene til postproduksjonen (etterarbeidet).

Lyddesigner
Lyddesigneren spesifiserer, manipulerer eller genererer lydelementer. Lyddesign innebærer som oftest manipulering av lydopptak, som for eksempel lydeffekter og dialog.
I noen tilfeller innebærer lyddesign også manipulasjon av lyd for å skape en ønsket effekt eller stemning.

English translation: Sound
Production sound mixer
The production sound mixer (or sound recordist) is the head of the Sound Department on location, and is responsible for the operation of the audio Mixer and Recorder(s) which receive feeds from the microphones on set.
It is their responsibility to decide how they will deploy their team to capture the sound for each shot, select which microphones will be used for each setup, mix audio from all of the microphones in real time into a “mix track” that will be used while viewing rushes and during the edit, and sometimes in the final film, and to maintain logs of audio related issues for post production.

Sound designer
The sound designer is one who practices the art of sound design. It is the process of specifying, acquiring, manipulating or generating audio elements.

Sound design most commonly involves the manipulation of previously composed or recorded audio, such as sound effects and dialogue.
In some instances it may also involve the composition or manipulation of audio to create a desired effect or mood.

D) Klipp/Editing

Klipping av audiovisuelt materiale er den kreative og tekniske delen av en audiovisuell produksjon.

Klipperen arbeider med råopptakene, velger ut shots og kombinerer de og sammenstiller de i sekvenser for å skape det ferdige audiovisuelle verket.

En klipper må jobbe kreativt med bilder, story, dialog, musikk, rytme såvel som skuespillernes eller deltakernes fremføringer for å effektivt sammenstille og til og med ofte omskrive det audiovisuelle verket for å skape en sammenhengende helhet.

English translation: Editing
Film editing is a creative and technical part of the post-production process of filmmaking.

The film editor works with the raw footage, selecting shots and combining them into sequences to create a finished motion picture.

A film editor must creatively work with the layers of images, story, dialogue, music, pacing, as well as the actors’ performances to effectively “re-imagine” and even rewrite the film to craft a cohesive whole.

E) Scenografi/production design

En scenograf/production designer er ansvarlig for det visuelle uttrykket i en audiovisuell produksjon.

Scenografen/production designeren tar utgangspunkt i manus eller regissørens kunstneriske idé, og omsetter dette til et visuelt bilde. Scenografen identifiserer en design og stil for settet, location, props, lyssetting, kameravinkler og kostymer, og arbeider nært sammen med rekvisitør, “art departement”, regissøren og produsenten.

English translation: Production design
Production designers are responsible for the visual concept of a film, television series etc. They identify a design style for sets, locations, graphics, props, lighting, camera angles and costumes, while working closely with the director and producer.

F) Kostymedesign/Costume designer

En kostymedesigner designer kostymer for audiovisuelle produksjoner som film, tv eller annet. Kostymedesigneren skal skape karakterene og balansere scenene med tekstur og farger osv.
Kostymedesigneren arbeider nært med regissøren, lysdesigneren, lydsjef/lyddesigner og annet kreativt personell. Kostymedesigneren samarbeider også med hårstylist, parykk-og maskør og makeup artist.

English translation: Costume designer
A costume designer is a person who designs costumes for a film, stage production or television. The role of the costume designer is to create the characters and balance the scenes with texture and colour, etc. The costume designer works alongside the director, scenic, lighting designer, sound designer, and other creative personnel. The costume designer may also collaborate with hair stylist, wig master, or makeup artist.

G) Fotograf/Director of photography/DOP

Fotograf/DOP er den som leder kameracrewet som arbeider på en audiovisuell produksjon (spillefilm, tv-drama, dokumentar, tv-underholdning eller annet) for å skape et audiovisuelt verk. Fotograf/DOP er ansvarlig for de kunstneriske og tekniske avgjørelsene relatert til det audiovisuelle / “det levende bildet”.
Fotograf/DOP er lederen over alle de fotografiske komponentene i et audiovisuelt verk, inkludert “framing”, kostymer, makeup, lys, såvel som å assistere postprodusenten med fargekorreksjon og “grading”.
Arbeidet består også i å, eventuelt sammen med B-foto, i å velge kamera, linser, filtere, kameraplassering osv. for å realisere de ulike scenene i tråd med regissørens visjon.

English translation: Director of photography/DOP
Director of photography is the chief over the camera crew working on a film, television production or other live action piece and is responsible for achieving artistic and technical decisions related to the image.
The director of photography is the chief over all the photography components of film, including framing, costumes, makeup, and lighting, as well as the assistant of the post producer for color correction and grading.
The director of photography and the cinematographer selects the camera, film stock, lens, filters, etc., to realize the scene in accordance with the intentions of the Director.

H) Animasjon/Animation

H) Animasjon
Det finnes flere typer animasjonsfilm, og noen er mer vanlige enn andre. Tegnefilmen, som går ut på tegnet animasjon, er blant de mest vanlige. Dukkefilm, eller stop-motion, er en annen type, som er laget med plastelinafigurer, papirfigurer og avanserte dukker. Data- eller computeranimasjon, CGI, er også ganske vanlig, og 3-D animasjon blir stadig mer utbredt. Det er også vanlig å kombinere disse for å oppnå forskjellige visuelle illusjoner og effekter.
Å lage animasjoner er en tidkrevende prosess, og animatøren samarbeider ofte med for eksempel manusforfattere, storyboard-tegnere, karakterdesignere eller modellskapere og regissører.

English translation: Animation
Animators are artists who specialize in the creation of animation.
Animation is the process of making the illusionof motion and change by means of the rapid display of a sequence of static images that minimally differ from each other.
Animation can be recorded with either analogue media, a flip book, motion picture film, video tape, digital media, including formats with animated GIF, flash animation and digital video. To display animation, a digital camera, computer, or projector are used along with new technologies that are produced.
Computer animation, CGI and 3-D animation is rapidly becoming more and more requested.
The animator often works closely together with the script writer, the storyboard designer and the director.

I) Maskør/Special makeup effects artist

I) Maskør
Som maskør- og parykkmaker gir du rollefigurer et bestemt uttrykk ved hjelp av masker, hår og sminke på en levende skuespiller eller en special effects prop. Slikt arbeide finnes typisk i underholdningsbransjen, så maskører/VFX artister engasjeres ofte i film og tv-produksjoner eller andre audiovisuelle produksjoner.
Arbeidsoppgavene kan omfatte både håndverksmessige og kunstneriske oppgaver. Det kan innebære enklere ting som å gjøre ansiktet til en yngre skuespiller eldre, eller kompliserte ting som å skape et unikt alien-monster.
Maskøren underbygger rollenes særtrekk ved å klippe, farge, bearbeide, lage, tilpasse og reparere hår og parykker. I tillegg kan det være behov for å bygge neser, ører, haker, hele ansikter til dyr og mennesker og mye mer.
Maskør- og parykkmakeren er en viktig del av den kreative kunstneriske prosessen i en audiovisuell produksjon (film, tv, annet), og jobber nært sammen med regissør, scenograf/production designer og skuespillerne.

English translation: Special makeup effects artist
A special effects make-up artist uses wigs, make-up, prosthetics and other tools to create the desired look on a live performer or a special effects prop. This line of work is typically found in the entertainment industry, so special effects make-up artists may be hired by film and television productions or other audiovisual productions. The job of a special effects make-up artist can be as simple as aging the face of a young actor or as complicated as creating a never-before-seen alien monster. The special effect makeup-artist builds the distinctiveness of the characters by cutting, colouring, making,adapting and preparing hair and wigs, nose, ears, chin, facial masks for animals and humans and much more.
The special effect makeup-artist is an important part of the creative process in an audiovisual production (film, tv, other), and works closely together with the director, the production designer and the actors.

J) Visual effects (VFX)

Visual effects (VFX) is a term used to describe imagery created, manipulated, or enhanced for any film, or other moving media that doesn’t take place during live-action shooting. VFX often involves the integration between actual footage and this manipulated imagery to create realistic looking environments for the context. These environments created are either too dangerous to actually shoot, or worlds that just don’t exist. They use computer-generated imagery (CGI), and particular VFX software to make it happen. VFX producers communicate with directors and cinematographers to determine which scenes require them to shoot with green screens.
Visual effects are different from special effects because visual effects require a computer and are added in after shooting. Special effects, or SFX are realized on set — they are things like purposeful and controlled explosions, fake gunshot wounds, etc.
An example of VFX would be the dragons flying through the sky in Game of Thrones, or a spaceship flying through space in Star Wars.

For at du skal få vederlag fra F©R for din opphavsrett, må du gjøre følgende:

1. Du kan signere forvaltningskontrakt med F©R. Her gir du oss tillatelse til å hjelpe deg å forvalte dine opphavsrettigheter. Du signerer forvaltningskontrakt ved innmelding om medlemskap i Filmforbundet. Vær oppmerksom på at en rekke av F©Rs inngåtte avtaler krever at du inngår forvaltningskontrakt for at du skal ha rett til vederlag.

2. Din(e) arbeidskontrakt(er) må inneholde riktig rettighetsregulering. Riktig rettighetsregulering dokumenterer at du har rettigheter i behold. Vi anbefaler derfor alle medlemmer om å sende inn deres arbeidskontrakter til oss på juridisk@filmforbundet.no før signering.

3. Sørg for at du har riktig fagfunksjon i din arbeidskontrakt. Hvilke fagfunksjoner som gir opphavsrett, kan du lese mer om i den gjeldende fordelingsplan vedtatt av F©Rs generalforsamling. Pass på at det er den fagfunksjonen du faktisk skal ha på produksjonen som blir brukt i kontrakten. Dersom du er i tvil, skriv til juridisk@filmforbundet.no før signering.

4. For å motta vederlag fra F©R, må du aktivt registrere dine produksjoner og dokumentere at du har rettigheter i behold. Norsk filmforbund legger ut såkalte sendelister hvor du kan søke opp hvilke produksjoner du kan søke om vederlag for. Deretter må du laste opp dine signerte kontrakter for å dokumentere at du har rettigheter i behold på de produksjoner du søker vederlag for.

Vi åpner opp for denne registreringen en gang i året, som regel i juni måned.

I forkant av hver registreringsrunde vil F©R kunngjøre når og hvordan du gjør dette, både via hjemmeside, nyhetsbrev og sosiale medier. Dersom det er første gang du skal søke om F©R-vederlag, send oss gjerne en e-post på for@filmforbundet.no, slik at vi kan sende e-post direkte til deg ved åpning av årets registreringsrunde.

For at rettighetsreguleinger i arbeidskontraktene dine skal bli korrekte, oppfordrer vi på det sterkeste at alle våre medlemmer sender inn sine kontrakter til juridisk@filmforbundet.no for gjennomlesing før signering.

Her finner du rettighetsreguleringene som skal brukes i kontrakter mellom rettighetshaver og produsent eller annen rettighetserverver, og som skal respekteres mellom produsent og kringkaster for at rettighetsreguleringen skal være gyldig i forhold til inngåtte, eksklusive forvaltningskontrakter mellom rettighetshaver og Norsk Filmforbund/F©R.

Det er utarbeidet ulike avtalesett og rettighetsreguleringer, avhengig av hva slags produksjon det gjelder. På denne siden finner du detaljert informasjon om de ulike produksjonskategoriene.

You will also find an English translation of excerpts of the information offered here.

1.Bestilte produksjoner (TV-drama inkludert strømmefilm, TV-underholdning, TV-dokumentar, animasjonsfilm for TV, kortfilm for TV, musikkvideo for TV m.m.)

1.1 Riktige rettighetsreguleringer for produsenter som er medlemmer av Virke/Virke Produsentforeningen
Rettighetsregulering som er avtalt mellom Norsk filmforbund og Virke Produsentforeningen:

Norsk:
“For medlemmer av Norsk Filmforbund med forvaltningskontrakt med F©R reguleres opphavsrettigheter i Avtale om rettigheter mellom Virke Produsentforeningen og Norsk Filmforbund/F©R av 29.10.2016.”

Engelsk:
“For members of NFF with a management contract with F©R, the governing agreement relating to rights on this production is regulated in a separate Rights Agreement between Virke Produsentforeningen and NFF/F©R of 29.10.2016.”

1.2 Riktige rettighetsreguleringer for produsenter som ikke er medlemmer av Virke/Virke Produsentforeningen

For TV2, NENT eller Discovery:
Rettighetsregulering som er avtalt mellom NFF/F©R og de kommersielle kringkastere/mediehusene etter Mediehusavtalene:
“Utnyttelse av produksjonen skal reguleres i særskilt avtale mellom kringkaster/mediehus og F©R v/ Norsk Filmforbund.”

For NRK eller andre bestillere:
Her må rettigheter klareres i en egen avtale mellom NFF og produsenten. Da må våre medlemmer alltid sikre seg en litt annerledes formulering i sine kontrakter, for at de skal ha rettigheter i behold:

“For medlemmer av Norsk filmforbund med forvaltningskontrakt med F©R reguleres utnyttelsen av opphavsrettigheter i en særskilt avtale mellom Produsenten og NFF/ F©R.”

1.3 Riktige rettighetsreguleringer for Netflix og HBO uavhengig av produsentens medlemskap i Virke/Virke Produsentforeningen
Rettighetsregulering som er avtalt mellom NFF/F©R og strømmetjenestene Netflix og HBO:

Netflix (gjelder både tv-serier og strømmefilmer):

«For members of NFF with a management contract with NFF/F©R, the assignment and exploitation of copyright and related rights/Rights, and payment therefore related to the exploitation of the Production is regulated in a separate agreement between NFF and the (producer/company/employer/Netflix) (the “Frame Agreement”). Any claim for remuneration under this Agreement must be directed to the NFF only, and the [EMPLOYEE/INDEPENDENT CONTRACTOR] cannot set forward any claims against Netflix or any successor (i.e. assignee, subsidiary, parent, licensee, distributor or successor in interests or any other third parties) regarding this assignment and/or remuneration, subject to Netflix and/or successor adhering to the terms of the Frame Agreement. The Producer will submit the necessary information to the NFF, including such as the [EMPLOYEE/INDEPENDENT CONTRACTOR]’s full name, contact information, social security number (for tax report purposes), fee/salary, bank account number as well as warranty that the [EMPLOYEE/INDEPENDENT CONTRACTOR] is not entitled to any individual remuneration for the assignment and exploitation of the copyright and the related rights/Rights in the Production. For information regarding the NFFs processing of personal data or questions relating to the calculation and administration of the remuneration set out above, please contact the NFF.»

HBO:
«For members of NFF with management contract with NFF/F©R, the governing agreement relating to rights on this production is regulated in a separate agreement between NFF, and the producer/company/employer/ HBO.»

2. Innkjøpte produksjoner (kun kinofilm, herunder spillefilm til kino, dokumentarfilm til kino osv)

2.1 Riktige rettighetsreguleringer for produsenter som er medlemmer av Virke/Virke Produsentforeningen
Rettighetsregulering som er avtalt mellom Norsk filmforbund og Virke Produsentforeningen:

Norsk:
“For medlemmer av Norsk Filmforbund med forvaltningskontrakt med F©R reguleres opphavsrettigheter i Avtale om rettigheter mellom Virke Produsentforeningen og Norsk Filmforbund/F©R av 09.05.2017.”

Engelsk:
“For members of NFF with a management contract with F©R, the governing agreement relating to rights on this production is regulated in a separate Rights Agreement between Virke Produsentforeningen and NFF/F©R of 09.05.2017.”

3. Enighet mellom Norsk filmforbund og Virke om at spillefilmer som produseres direkte til strømming reguleres etter TV-dramaoverenskomstregelverket

Det er viktig å merke seg at spillefilmer som produseres direkte for Netflix og andre strømmetjenester (til forskjell fra tradisjonell kinofilm) etter enighet mellom Norsk filmforbund og Virke reguleres av TV-dramaoverenkomstregelverket.

4. Tilfeller hvor det ikke fra før foreligger kollektive avtaler – henvis produsent til digital lisensavtale på nett

Alle medlemmer/rettighetshavere har inngått eksklusiv forvaltningskontrakt med Norsk Filmforbund/F©R. Dette betyr at rettighetserverver (produsent, kringkaster, strømmetjeneste osv.) ikke kan erverve rettigheter direkte medlemmene/rettighetshaverne. Det må derfor inngås en særskilt rettighetsavtale mellom Norsk Filmforbund/F©R og rettighetserverver der det ikke fra før foreligger kollektive avtaler.

Hvor mye du får utbetalt i vederlag avhenger blant annet av hvilken fagfunksjon du har, hvor mange produksjoner du har jobbet med, hvilken type produksjonen er (TV-underholdning, TV-drama, spillefilm osv), hvor mye produksjonen har blitt vist eller strømmet, og ikke minst om du har rettighetene i behold i arbeidskontraktene dine.

Vi følger fordelingsplanen, altså regelverket om fordeling av vederlag, når vi fordeler vederlagene til rettighetshavere.

Alle rettighetshavere med forvaltningskontrakt har stemmerett ved generalforsamlingen om fordelingsplanen.

Den gjeldende vedtatte fordelingsplan finnes her: 2022-05-21_VEDTATT_Fordelingsplan.

F©Rs fordelingsutvalg, valgt på F©Rs generalforsamling for perioden 2021-2022, ledes av Arild Mehn-Andersen (NFF). Medlemmer er Johan Kaos (NFR), Janic Heen (NFR), Martin By (NFF), Haakon Wettre (NFF). Varamedlemmer: Elsa Kvamme (NFR), Nina Bjerch-Andresen (NFF).

Hovedoppgaven til FDU er å komme med fordelingsplanen til vedtak på generalforsamling. En annen viktig oppgave for FDU er å foreta en kontroll av midlene som skal til fordeling.

Noen av det viktigste for å forstå hvordan vederlagene blir fordelt i tråd med fordelingsplanen, og hvorfor størrelsene på vederlagene kan variere fra år til år, er disse:

  • Privatkopieringmidler gis til alle, men utgjør bare en liten del av det totale vederlaget. Privatkopieringsmidler skal fordeles likt til både organiserte og uorganiserte rettighetshavere, og uavhengig av om du har rettigheter i behold.
  • Du må ha forvaltningskontrakt for å ha rett til vederlag for TV/strømming som utgjør den største delen av vederlag.
  • Du må dokumentere at du har rettigheter i behold i arbeidskontrakten for rett til vederlag for TV/strømming.
  • Du får vederlag for de produksjonene (TV/strømming/privatkopiering) som ligger på sendelisten for det relevante visningsåret.
  • Du får høyere vederlag for premierer enn for repriser.
  • Hvor mange episoder du har registrert deg på gir utslag.
  • Hvor mange som registrerer seg totalt i en årlig fordelingsrunde vil også kunne påvirke størrelsen på de individuelle vederlagene.
  • Gruppen rettighetshaver du tilhører og typen produksjon du har vært med på, avgjør hvor mange poeng og dermed hvor mye penger som genereres til deg i fordelingen.

Kalkuleringen av vederlag gjøres i en kalkulator som er programmert i henhold til den til enhver tids gjeldende fordelingsplan vedtatt av generalforsamlingen. Vi gjentar derfor igjen at du som rettighetshaver med forvaltningskontrakt har stemmerett ved generalforsamlingen om fordelingsplanen, og at du som medlem kan sende inn din arbeidskontrakt til oss på juridisk@filmforbundet.no før signering.

F©R foretar en årlig hovedutbetaling av vederlag, og en restbetaling for eventuelle etterkrav.

Beregningen av de individuelle vederlagene skjer på grunnlag av hva mediehus/kringkastere og strømmetjenester har gjort tilgjengelig på TV-kanaler (lineært) eller strømmeplattformer (“on demand”) i løpet av ett visningsår.

F©R utarbeider en samlet oversikt (“sendeliste”) for hvert visningsår. Sendelisten gjøres tilgjengelig for alle potensielle opphavere så snart den er klar. Hver vår vil F©R kunngjøre fra hvilken dato man kan søke om vederlag ved å registrere grunnlaget for vederlagskravet (d.v.s. sine fagfunksjoner på produksjoner fra den aktuelle sendelisten), hvordan man går frem for å registrere dette, og hvilken dato som er siste frist for registrering av fagfunksjoner før den forestående fordelingsrunden.
Rettighetshaverne kan da registrere seg på de produksjoner de har bidratt på, laste opp kontrakter med rettighetsforbehold, og med dette sikre seg rett til utbetaling av vederlag hvert år for sin “katalog” av både gamle og nye produksjoner.

Alle rettighetshavere innenfor audiovisuell produksjon kan signere forvaltningskontrakt med F©R. Medlemmer av Norsk Filmforbund og Norske filmregissører signerer forvaltningskontrakt ved innmelding.

Bli medlem. 

Dersom du er medlem av et annet forbund, kan du kontakte disse for spørsmål om opphavsrettsvederlag.

Ved å signere forvaltningskontrakt, uten å være medlem av Filmforbundet, vil ekstra 10 prosent av vederlaget gå til administrasjonen som jobber for å forhandle vilkår for din opphavsrett og retten til å innkreve vederlag for bruk. 

Det er imidlertid viktig at rettighetshaverne også forstår at det er fagforeningen og medlemskap som gjør oss sterkest i forhandlinger om gode kollektive avtaler, og vi oppfordrer derfor flest om å bli medlem fremfor kun å signere forvaltningskontrakt. 

Signer forvaltningskontrakten her. 

Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (F©R) forvalter rettigheter for og fordeler opphavsrettsvederlag til personer som gjør en skapende innsats innenfor audiovisuell produksjon. Dette arbeidet forutsetter at vi innhenter personopplysninger og andre individuelle opplysninger fra de som gjør krav på vederlag. På denne nettsiden finner du informasjon om denne delen av arbeidet vårt.

Informasjon du selv gir oss
Når du velger å registrere deg hos F©R, lagrer og behandler F©R v/Filmforbundet data om deg, normalt navn, e-post, adresse, telefonnummer, fødselsnummer (eventuelt D-nummer om du ikke har norsk personnummer), betalingsinformasjon og eventuelt dine registrerte produksjoner med fagfunksjonerl. Alle som registrerer seg hos F©R for å gjøre krav på godtgjøring til opphaver til åndsverk, er ansvarlig for å oppgi korrekt informasjon til F©R. Alle som har registrert seg kan når som helst be om å bli slettet ved å sende en melding om dette.

Hva bruker vi informasjonen til
Opplysningene benyttes kun til det uttrykkelige formål som er saklig begrunnet av F©R. F©R har ikke rett til å utlevere eller gi innsyn i personopplysninger som adresse, bosted og personnummer m.m., med mindre det følger av lov, avtale, forskrift eller vedtak fattet av offentlig myndighet m.m. Informasjon som oppgis ved registrering vil således ikke være tilgjengelig eller bli videreformidlet til andre uten hjemmel. All informasjon vil bli behandlet konfidensielt og alle våre medarbeidere har taushetsplikt. Vi legger vekt på at alle data som overføres til oss, skal behandles iht gjeldende regler for datasikkerhet. Vi vil ikke lagre personopplysninger lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen i henhold til de avtalemessige eller eventuelle lovpålagte forpliktelser vi har.

Sikkerhet
Vi følger enkelte grunnprinsipper ved vår behandling av personopplysninger:
Vi påser at personopplysninger innhentet i forbindelse med rettighetsforvaltning kun er tilgjengelig for personell som har saklig behov for disse opplysningene.

Vi tilstreber at våre data lagres så fragmentert som praktisk mulig. Ved eventuelle datatap skal fragmentert lagring være til hinder for at større datamengder kan mistes, kobles og/eller identifiseres.
Innsyn i og tilgang til lagrede opplysninger

Du har rett til å gjøre deg kjent med opplysninger som er lagret om deg. Du har rett til å bli informert om hvilke personopplysninger vi besitter om deg, til å korrigere eventuelle feil i disse opplysningene, og til å be oss om å slette opplysningene vi behandler om deg.

Dersom du ber om innsyn i dine personopplysninger vil vi informere deg om:

  • Hvilke opplysninger som blir behandlet.
  • Kilden for innsamling av opplysningene.
  • Hvorfor behandlingen finner sted.
  • Til hvilke mottakere eller grupper av mottakere personopplysningene er overført.

Vi vil gi deg denne informasjonen kostnadsfritt innen en måned fra forespørsel, begrenset til én gang per kalenderår. Vennligst bruk kontaktopplysningene angitt nedenfor dersom du ønsker å utøve disse rettighetene.

Endringer
Vi vil med jevne mellomrom kunne oppdatere disse vilkårene for å gjenspeile eventuelle endringer på nettstedet eller ved våre saksbehandlingsrutiner. Vi informerer om endringene i de tjenestene som berøres, og ber deg alltid om å godkjenne endringene før du fortsetter å bruke tjenestene.

Spørsmål?
Om du har spørsmål, opplever problemer eller feil i forbindelse med F©Rs registreringsrunde, ber vi om at du melder fra til for@filmforbundet.no.

1. Informasjon om inngåtte forvaltningskontrakter – forvaltningsprinsipper

F©R har inngått eksklusive forvaltningskontrakter med våre medlemmer for forvaltning av samtlige av deres opphavsrettigheter. Dette innebærer blant annet krav om presiseringer om opphavsrett som redegjøres for nedenfor. Forvaltningskontraktene gjelder fra det enkelte inngåelsestidspunkt, og skal være kjent for produsenter og andre rettighetserververe gjennom en rekke etablerte bransjeavtaler.

Merk at dette gjelder både lønnsmottakere med skattekort og selvstendige næringsdrivende som fakturerer arbeidet sitt. Vederlag for bruk av opphavsrettigheter er ikke kompensasjon for utført arbeid, men godtgjøring for utnyttelse av det ferdige åndsverket.

2. Rettighetsklausuler

Det har blitt utarbeidet standardklausuler som skal brukes i kontrakter mellom rettighetshaver og produsent eller annen rettighetserverver og mellom produsent og kringkaster. Disse standardformuleringene sikrer at rettighetsreguleringen er gyldig i forhold til inngåtte forvaltningskontrakter.

3. Kreditering.

Rettighetshaveren har krav på å bli kreditert etter god skikk i bransjen, jf. Åndsverklovens § 3, i alle sammenhenger hvor åndsverket blir presentert. Rettighetshaveren skal krediteres med fagfunksjon og fullt navn, med mindre rettighetshaveren har oppgitt alias eller har andre krediteringsønsker. Ved bruk av rulletekst på tv eller liknende mediakanaler, skal krediteringen være tydelig og fullt lesbar, og normalt forståelig for seeren.

4. Konsekvenser av manglende klarering med Norsk filmforbund

Dersom du som produsent eller annen rettighetserverver av opphavsrettigheter fra våre medlemmer med forvaltningskontrakt ikke har inntatt rettighetsklausulen angitt ovenfor i pkt.2 med henvisning til inngåtte kollektive avtaler m.m., kan dette medføre at din avtale med vårt medlem eller rettighetshaver blir helt eller delvis er ugyldig.

Dersom opphavsrettigheter overdras videre til annen rettighetserverver (f.eks kringkaster) uten godkjent rettighetsklausul, vil overdragelsen kunne medføre vanhjemmel og erstatningsansvar for produsenten eller annen rettighetserverver (f.eks kringkaster eller tv-distributør), ettersom også disse har mottatt særskilt og tydelig informasjon om forvaltningskontraktene som er inngått mellom medlemmene og Norsk filmforbund.

COPYRIGHTS AGREEMENT FOR PRODUCER OR OTHERS WHO NEEDS TO CLEAR COPRYIGHTS WITH NFF/F©R

Copyright licence price list

NFF/F©R has entered into exclusive copyright management agreements with all of its members, and under such agreements, a Company is prevented from acquiring buy-out rights from creative crew right holders and need to aquire them from NFF/F©R.
You can register a separate AV-production copyright licence with NFF/F©R by clicking this link: Copyrights Agreement .

1. Copyright basis prices for the first 10 year licence
B = The production budget

§ The licence fee is based on a % of the production budget range

§ For a minimum of 5 years licence, the price is reduced with 25%

§ For each additional 10 years licence after the first 10 years, the price is reduced with 50%

§ The basis prices are valid up to 500.000 national subscribers on both own and 3.party platforms

§ Additional payment upfront and/or when the numbers of national subscribers are reached

NATIONAL SUBSCRIBERS:

For every additional 500.000 subscribers on own and 3.party platforms: +10%+CPI for each category.

§ The basis prices are valid up to 1.500.000 Nordic subscribers on own platforms (if used, national subscribers are disregarded)

§ Additional payment upfront and/or when the numbers of Nordic subscribers are reached

NORDIC SUBSCRIBERS:

For every additional 500.000 subscribers on own platforms: +10%+CPI for each category. 

§ The basis prices are valid up to 20.000.000 ROE on own platforms (additional to Nordic subscribers)

§ Additional payment upfront and/or when the numbers of ROE subscribers are reached

ROE (EUROPEAN) SUBSCRIBERS:

For every additional 10.000.000 subscribers on own platforms: +10%+CPI for each category. 

§ The basis prices are valid up to 20.000.000 US subscribers on own platforms (additional to Nordic subscribers)

§ Additional payment upfront and/or when the numbers of USA subscribers are reached

USA (AMERCIAN) SUBSCRIBERS:

For every additional 10.000.000 subscribers on own platforms: +10%+CPI for each category.

The basis prices are valid up to 45.000.000 ROW (Rest Of the World) subscribers on own platforms (additional to Nordic subscribers)

§ Additional payment up front and/or when the numbers of ROW subscribers are reached

ROW (REST OF THE WORLD) SUBSCRIBERS:

For every additional 10.000.000 subscribers on own platforms: +5%+CPI for each category.

§ Own/third party platforms is related to the mediahouse or streaming service who is ordering the AV-production

§ Own platforms = concern owned and branded. 3.party platforms=not concern owned and branded.

§ Non limited use (linear, time-shift, non linear) use within the licence period, cf. license terms above

§ There will be an additional price for screenwriters

§ Rights/remuneration rights for private copying levy can not be licenced according to The Norwegian Copyright Act (“Åndsverkloven”)

§ Rights/remuneration rights can not be licenced where collective management systems are already in place:

TV2, Discovery, MTG:  Mediehusavtale.
Commercial TV-channels: K-avtalen
Public service TV-channels: Fellesavtalen

Price examples

*Note: additional price depending on the number of subscribers in each territory.

Price example 1
10 years on a 20 million budget production: (basic price)
Nordic countries: NOK 20.000.000 x 0,01= NOK 200.000
Europe: NOK 20.000.000 x 0,01= NOK 200.000
USA: NOK 20.000.000 x 0,01= NOK 200.000
ROW: NOK 20.000.000 x 0,01= NOK 200.000
= Total for 10 years buy-out worldwide rights bacis price*= NOK 800.000
Price example 2
5 years licence on a 20 million budget production: (-25% from basic price)
Nordic countries: NOK 20.000.000 x 0,01 x 0,75= NOK150.000
Europe: NOK 20.000.000 x 0,01 x 0,75= NOK 150.00
USA: NOK 20.000.000 x 0,01 x 0,75 = NOK 150.000
ROW: NOK 20.000.000 x 0,01 x 0,75= NOK 150.000
= Total for 5 years buy-out worldwide rights basic price* = NOK 600.000
Price example 3
20 years licence on a 20 million budget production: (minus 50 % from basis price)
Nordic: NOK 20.000.000 x 0,01 x 2 x 0,75 = NOK 300.000
Europe: NOK 20.000.000 x 0,01 x 2 x 2 x 0,75= NOK 300.000
USA: NOK 20.000.000 x 0,01 x 2 x 0,75= NOK 300.000
ROW: NOK 20.000.000 x 0,01 x 2 x 0,75= NOK 300.000
= Total for 20 years buy out worldwide rights basis price*= NOK 1.200.000

F©R skal i 2021 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og tilbudt på visse strømmeplattformer i visningsåret 2019.

Vederlagsmidlene innbetales til F©R på bakgrunn av direkteavtaler som NFF/F©R inngår i medhold av forvaltningskontraktene med norske mediehus, strømmetjenester, produsenter, og via fullmakter og medlemskap i Norwaco.

Selv om du tidligere hadde registrert deg på produksjoner som er med i årets fordeling, måtte du registrere på nytt nå alle fagfunksjoner/produksjoner du ville søke vederlag for. Norsk filmforbund/F©R er i en prosess med Gramo og deres utviklingspartner om et nytt fordelingssystem, som vi håper å ha på plass i nær fremtid. Fordelingen i 2021 må imidlertid gjennomføres ved hjelp av de samme verktøyene som i 2020. Søknadsskjemaene som det lå lenke til på denne siden var den eneste måten å bli med i fordelingen av vederlag for visningsåret 2019.

Fristen for å søke vederlag i 2021 var onsdag 30. juni 2021 kl. 16.00.

Utbetaling av vederlag i 2021
For alle fordelingsrunder gjelder at utregningen kan først begynne når alle søknader er mottatt og årets registreringsrunde er avsluttet. Derfor er det nødvendig å sette en frist for innsending av søknader, slik at neste etappe i fordelingsarbeidet kan starte.

De siste årene har vi mottatt mange tusen søknader til hver fordeling. Saksbehandlingen av innkomne søknader er derfor et omfattende og tidkrevende arbeid, der vi legger stor vekt på nøyaktighet og likebehandling.

Utbetalingen av vederlag fra F©R i 2021 vil skje innen utgangen av året. Dersom du har sendt inn søknad til årets fordeling og har rett til vederlag, vil du få epost når vi betaler ut vederlagene.

Dette var veiledningen som ble gitt om hvordan man skulle søke vederlag fra F©R i 2021:
Søknadsprosessen for vederlag fra F©R i 2021:
Du må registrere deg ved å fylle ut og sende inn skjema som gjelder den verkstypen din(e) produksjon(er) hører inn under. Av praktiske årsaker har vi to skjemaer med tilhørende sendelister. I tillegg har vi en tredje sendeliste for noen produksjoner som F©R har fremforhandlet enkeltstående avtaler om.

Generell merknad til sendelistene: for NRKs strømmeplattform mottar F©R ingen vederlagsmidler til fordeling, med unntak for visse enkeltproduksjoner oppført på sendeliste 3. På sendeliste 1 og 2 vil du derfor ikke finne produksjoner på grunnlag av at de lå tilgjengelig på nrk.no og/eller i NRK-appen i 2019.

Husk at du må dokumentere rettigheter i behold ved å laste opp komplett, signert og datert arbeidskontrakt for hver produksjon du søker vederlag for.

Hadde du flere fagfunksjoner på samme produksjon? Send separat søknad for hver fagfunksjon.

Animasjon, dokumentar, kortfilm/novellefilm, musikkvideo, spillefilm og TV-drama:

  • Søknadsskjema 1: Søknadsfristen er nå utløpt, og skjemaet er ikke lenger tilgjengelig
  • Sendeliste 1.

TV-underholdning:

  • Søknadsskjema 2: Søknadsfristen er nå utløpt, og skjemaet er ikke lenger tilgjengelig
  • Sendeliste 2.

Særskilte enkeltproduksjoner tilbudt for strømming på Netflix, HBO Nordic, VGTV og NRK.no:

  • Sendeliste 3.
  • Bruk søknadsskjemaene ovenfor for å søke vederlag for produksjonene på sendeliste 3

Generell veiledning

Hvordan bruker du søknadsskjemaene?
Søknadsskjemaene er elektroniske. De forutsetter også at du oppgir e-postadressen din. Skjemaene inneholder et felt for opplasting av signert arbeidskontrakt. Arbeidskontrakten(e) trenger vi som dokumentasjon på at du har rettigheter i behold på produksjonen – du må derfor laste opp alle sider i kontrakten. Det er ikke nok å vise at du faktisk jobbet på produksjonen.

Dersom du ikke får åpnet skjemaet, kan du prøve å bytte e-postkonto – mange har allerede flere epostadresser, og eventuelt kan du etablere en gratis gmail-konto, yahoo-konto e.l. Dersom du ikke kan eller ønsker å bruke en annen e-postkonto, ber vi om at du sender en e-post til for@filmforbundet.no, så finner vi en annen løsning sammen. Vær oppmerksom på at registreringsrunden erfaringsmessig medfører svært mange henvendelser til F©R, slik at det kan ta noe tid før vi rekker å hjelpe deg videre.

Hvordan registrere seg på flere episoder?
Flere rettighetshavere har spurt hvordan de skal registrere at de kun har jobbet på noen av episodene av en gitt produksjon/sesong. I slike tilfeller skal du føre opp i feltet “Hvis produksjonen var oppdelt i episoder: hvor mange episoder arbeidet du på?”, det antall episoder du faktisk hadde den aktuelle fagfunksjonen. Bruk gjerne kommentarfeltet til å gi utfyllende opplysninger om delte fagfunksjoner. Under saksbehandlingen sammenholder vi søknadene fra ulike rettighetshavere, og vil da se om fordelingen er logisk og rimelig i forhold til de arbeidskontraktene som rettighetshaverne har lastet opp.

Har du hatt flere fagfunksjoner på samme produksjon?
Dersom du har hatt flere fagfunksjoner på samme produksjon, må du fylle ut skjemaet på nytt for hver fagfunksjon du har hatt på produksjonen.
Er du usikker på hvor mange/hvilke episoder du jobbet på?
Dersom det er usikkert hvor mange eller hvilke episoder du faktisk har jobbet på, bør du avtale med de andre som hadde samme fagfunksjon på produksjonen, hvordan rettighetene skal fordeles mellom dere. Deretter kan du registrere deg på det antallet episoder som tilsvarer den fordelingen dere ble enige om. Husk at F©R fordeler vederlag på grunnlag av de søknadene vi mottar. På sendelistene står flere tusen produksjoner – vi har ikke crew-lister for produksjonene. F©R kan ikke og skal ikke ettergå hvordan produksjonsarbeidet i praksis var fordelt mellom medlemmene av staben/crewet.

Hvordan kan flere personer dele fagfunksjon?
Dersom flere personer har delt én fagfunksjon på produksjonen, blir vederlaget som den fagfunksjonen skal ha, fordelt mellom disse personene. Fire lydsjefer som har arbeidet på samme tv-serie på 8 episoder, kan for eksempel registrere seg slik:

  • Lydsjef 1: 12,5 % eierandel (basert på enighet, arbeidsperiode o.s.v.) = registrerer seg på 1 episode (av 8)
  • Lydsjef 2: 12,5 % eierandel (basert på enighet, arbeidsperiode o.s.v.) = registrerer seg på 1 episode (av 8)
  • Lydsjef 3: 25 % eierandel (basert på enighet, arbeidsperiode o.s.v.) = registrerer seg på 2 episoder (av 8)
  • Lydsjef 4: 50 % eierandel (basert på enighet, arbeidsperiode o.s.v.) = registrerer seg på 4 episoder (av 8)

Dersom unntaksvis alle rettighetshaverne i en gruppe seg imellom blir enige om en annen fordeling enn det som følger av de foreliggende arbeidskontraktene, kan dere sende inn en signert avtale til for@filmforbundet.no innen søknadsfristen. Avtalen må i så fall være signert av alle rettighetshaverne som har delt fagfunksjon på produksjonen.

I motsetning til de kommersielle aktørene, betaler NRK ingenting for bruk av åndsverk på strømmeplattformer. F©R har derfor ingen midler til fordeling for at NRK legger produksjoner tilgjengelig på nrk.no eller i NRK-appen.

Dette er ikke akseptabelt. Vi kommer på vegne av dere aldri til å gi oss før også Staten og NRK respekterer inngåtte eksklusive avtaler samt norsk lov og internasjonale direktiver.

Vi ønsker å støtte opp om NRKs produksjoner, men da må vi få til et rimelig samarbeid hvor de gir akseptable lønns- og arbeidsvilkår til eksterne TV- og filmarbeidere. NRK er dessverre bransjens versting, og de er fortsatt milevis unna de andre kommersielle kringkastere og mediehus som tilbyr langt mer rimelige vilkår. Vi håper vi kan komme til enighet med NRK, og vil vi jobbe videre for dette.

Vær derfor oppmerksom på dette når du jobber for NRK. Alle medlemmer som skal jobbe inne på NRK-huset, skal etter NFFs styrevedtak be NRK kontakte NFF ved juridisk@filmforbundet.no. Juridisk avdeling vil da å fremforhandle gyldige vilkår for opphavsrett med grunnlag i forvaltningskontraktene, slik at NRK ikke tvinger medlemmer og rettighetshavere til kontraktsbrudd med eget forbund.

F©R-vederlagsfordeling 2022

F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, skal i 2022 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2020. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for 18 enkeltstående produksjoner. Fristen for registrering utløpte tirsdag 14. juni 2022 kl. 16.00.

For å motta vederlag må rettighetshavere registrere alle produksjoner de har jobbet på, enten det gjelder premierer eller repriser, og opplyse om sine fagfunksjoner på hver produksjon. I tillegg må man laste opp dokumentasjon på at man har rettigheter i behold.

Vi fordeler vederlagene i tråd med fordelingsplanen, vedtatt på generalforsamlingen den 21. mai 2022. Her kan du finne fordelingsplanen. Lurer du på om du har opphavsrettigheter som kan gi deg rett til vederlag? Dette er beskrevet på side 3 i fordelingsplan.

Slik søker du vederlag fra F©R i 2022 (registreringsfristen utløpte 14. juni kl. 16.00):

  1. Gå til denne nettsiden.
  2. Les informasjonen på siden nøye.
  3. Registrer de produksjonene du har jobbet på og hvilken fagfunksjon du hadde på disse i registreringsskjemaene.
  4. Last opp tilhørende arbeidskontrakt. Vi må ha din arbeidskontrakt som dokumenterer at du har rettigheter i behold på produksjonen. Vi trenger hele kontrakten, som må være datert og signert av begge parter. Du sparer tid på å ha arbeidskontraktene dine klare for opplasting før du starter med registreringsskjemaene.

 

Fristen for registrering utløpte tirsdag 14. juni 2022 kl. 16.00.

Hvem betaler for F©R-vederlagene?

Vederlagene som F©R fordeler kommer hovedsakelig fra kollektive avtaler som Norsk filmforbund har inngått med kommersielle aktører og strømmetjenester, men også gjennom rettighetsforvaltningsorganisasjonen Norwaco. Finn alle våre gjeldende avtaler her:

Det ble inngått separate opphavsrettsavtaler mellom mediehusene TV2, Discovery og MTG (Modern Times Group) og F©R den 18. april 2016.

Avtalene sikrer rimelige opphavsrettsvederlag til rettighetshavere som har inngått forvaltningskontrakt med F©R og andre som bidrar på audiovisuelle produksjoner som bestilles av mediehusene via eksterne produksjonsselskaper.

Prisoppjusterte vederlag som fordeles til rettighetshaverne for det enkelte visningsår vil bli offentliggjort via F©R regnskaper og på F©Rs generalforsamling.

Les mediehusavtale her. 

Norsk filmforbund og Netflix er blitt enige om å sikre regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere rimelig opphavsrettsbetaling for bestilte TV-dramaserier og filmer produsert i Norge for Netflix.

I tillegg til betalinger for tilgjengeliggjøring for hver produksjon, vil det bli ytterligere suksessbasert betaling når et visst nivå for antall fullførte strømminger av en produksjon er nådd. Ordningen sikrer finansiell stabilitet for norske kreative TV- og filmarbeidere nå som stadig flere filmer og serier strømmes.

HBO

Norsk filmforbund og HBO er blitt enige om å sikre regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere rimelig opphavsrettsbetaling for bestilte TV-dramaserier og filmer produsert i Norge for HBO.

HBO betaler årlige vederlag for tilgjengeliggjøring av produksjoner på deres plattform.

Norwaco er en rettighetsforvaltningsorganisasjon og eies av sine 35 medlemsorganisasjoner, blant andre Filmforbundet og Norske filmregissører. Norwacos avtaleparter er blant annet tv-distributører som Telenor og Telia, som blant annet betaler for distribusjon av NRK-kanalene, men også for kommersielle kanaler.

Norwaco innkrever også vederlag for rettigheter til videresending og tredjepartsdistribusjon når norske programmer sendes i utlandet, både for NRK, TV2, Discovery, NENT og andre kanaler.

Privatkopieringsvederlagene kommer fra Norwaco via staten iht. ufravikelig regler i åndsverkloven. Vi har et godt samarbeid med Norwaco på alle disse områder.

Innkjøpsordningen for kort- og dokumentarfilm

 

Filmforbundet står for forvaltningen av vederlag til rettighetshavere for filmer som kjøpes inn av Innkjøpsordningen for kortfilm og dokumentarfilm til strømmetjenesten Filmbib.no. Innkjøpsordningen gjelder kun innkjøpet av filmer til Filmbib, og er en engangsutbetaling.

Dersom du er filmarbeider som har rett på vederlag på bakgrunn av innkjøp til filmbib.no, skal produsent oppgi ditt navn og kontaktinformasjon i et skjema fra Norsk filminstitutt (NFI). Denne informasjonen blir videreformidlet til oss i Filmforbundet. Er du produsent og ønsker å søke om innkjøp, kan du finner ut mer og komme til søknadsportal via denne nettsiden.

Når avtale om innkjøp er på plass, er det Filmforbundet som sørger for fordeling av vederlag til filmens regissør, manusforfatter og øvrige filmarbeidere med opphavsrett. Med “øvrige filmarbeidere med opphavsrett” menes her animatør, fotograf, klipper, lydsjef, lyddesigner, produksjonsdesigner, maskør og kostymedesigner. Filmforbundet tar selv kontakt med de det gjelder dersom det mangler utbetalingsopplysninger (bankkontonummer og fødselsnummer).

Dersom vi har alt vi trenger av opplysninger, vil du ikke høre fra oss før vederlaget er utbetalt. Når vederlaget er utbetalt vil du motta du en e-post om hvilket beløp du mottok og for hvilken produksjon. Filmforbundet fordeler vederlag fra Innkjøpsordningen om lag to ganger i året.

Det regnes også ut hvor stor andel av det totale vederlaget for hvert verk som skal tilfalle fagfunksjonen skuespiller og fagfunksjonen (utøvende) musiker. Disse andelene blir, der det er aktuelt, overført fra Filmforbundet til Norsk skuespillerforbund og Creo (tidligere Musikernes Fellesorganisasjon).

Det kjøpes inn om lag 100 kort- og dokumentarfilmer via Innkjøpsordningen hvert år. Vederlag til filmens rettighetshavere følger faste fordelingsnøkler etter avtale mellom Filminstituttet og bransjeorganisasjonene. Vederlaget er en engangssum som dekker en fem års distribusjonsavtale på Filmbib.

Det er viktig å merke seg at Filmforbundet fordeler vederlagene først når avtaleinngåelse mellom Norsk filminstitutt og søker er signert, og det økonomiske mellom Norsk Filminstitutt og søker er gjort opp.

(Gjelder for filmer kjøpt inn i ordningen etter 30. april. 2021)
Med virkning fra 30. april 2021 er satsene hevet:

For kortfilm og korte dokumentarer skal:

  • kr. 18.000,- tilfalle søker/produsent, og
  • kr. 10.000,- fordeles mellom øvrige rettighetshavere

For dokumentarfilm (på 25 minutter og lenger) skal

  • kr. 28.000,- tilfalle søker/produsent, og
  • kr. 20.000,- skal fordeles mellom øvrige rettighetshavere

Dette gir denne fordelingen:

Kortfilm og kort dokumentar: Til fordeling mellom rettighetshavere på filmen: kr 10 000,-
FaggruppeFordelingsnøkkelBeløp
Regissør27,8%2780
Manusforfatter27,8%2780
Skuespillere (vederlagsandelen videreføres til NSF for fordeling)*24,4%2440
Musikere (vederlagsandelen videreføres til Creo for fordeling)8,9 %890
Øvrige filmarbeidere11,1 %1110

*for kortdokumentarer blir skuespillerpotten på 2440 kr og fordelt likt på alle “øvrige rettighetshavere” som er registrert på produksjonen.

Dokumentar: Til fordeling mellom rettighetshavere på filmen: kr 20 000,-
FaggruppeFordelingsnøkkelBeløp
Regissør36,8 %7360
Manusforfatter36,8%7360
Musikere (vederlagsandelen videreføres til Creo for fordeling)11,7 %2340
Øvrige filmarbeidere14,7 %2940

Bibliotekvederlag

Er du opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for publikum i de norske bibliotekene, fysisk eller digitalt? Da kan du søke om bibliotekvederlag.

Søknadsportalen åpner i slutten av hvert år, og man kan da søke for verker som har vært tilgjengelig det aktuelle året. På vegne av Norsk filmvederlagsfond administrerer vi i Filmforbundet denne vederlagsordningen.