Gjør deg klar til årets F©R-registrering

Nå er det ikke mange måneder igjen til vi åpner opp for en ny runde med F©R-registrering. Vi har forståelse for at mye ved F©R kan virke ganske komplekst, og vi har derfor kokt ned informasjonen til seks punkter som du som rettighetshaver må være bevisst på og forholde deg til for få F©R-vederlag:

1. Gjennom forvaltningskontrakten med F©R gir du oss tillatelse til å hjelpe deg å forvalte dine opphavsrettigheter. En rekke av F©Rs inngåtte avtaler krever at du inngår forvaltningskontrakt for at du skal ha rett til vederlag. Når du har signert forvaltningskontrakten en gang, har vi den i vårt register slik at det ikke er behov for å signere på nytt.

2. Din(e) arbeidskontrakt(er) må inneholde riktig rettighetsregulering. Riktig rettighetsregulering dokumenterer at du har rettigheter i behold. Dette er viktig for at du skal ha rett på vederlag for TV-distribusjon og strømming, og ikke bare privatkopiering. Privatkopiering utgjør omtrent kun 15% av det totale vederlaget vi fordeler.

3. Sørg for at du har riktig fagfunksjon i arbeidskontrakten(e) og se i den gjeldende fordelingsplanen om det er en fagfunksjon som gir opphavsrett. Disse fagfunksjonene er etablert gjennom mange tiår med bransjepraksis, rettsavgjørelser og forhandlinger m.m. Den gjeldende fordelingsplanen ligger til enhver tid tilgjengelig på hjemmesidene.

4. Når riktig fagfunksjon og rettighetsregulering er på plass, sørg for at begge parter (både du og produsent) signerer arbeidskontrakten. Vi anbefaler alle medlemmer om å sende inn deres arbeidskontrakter til oss på juridisk@filmforbundet.no før signering for å sikre at alt er korrekt.

5. Du må aktivt registrere dine produksjoner og dokumentere at du har rettigheter i behold én gang i året – innen registeringsfristen går ut. Vi legger ut såkalte sendelister hvor du kan søke opp hvilke produksjoner du kan søke om vederlag for. Deretter må du laste opp dine signerte kontrakter for å dokumentere at du har rettigheter i behold på de produksjoner du søker vederlag for, og at du har en fagfunksjon som ifølge fordelingsplanen gir deg rett til vederlag. Vi åpner opp for denne registreringen en gang i året, som regel i juni måned. I forkant av hver registreringsrunde vil F©R kunngjøre når og hvordan du gjør dette, både via hjemmeside, nyhetsbrev, sosiale medier og Rushprint.

6. Ta godt vare på alle arbeidskontraktene dine til fremtidige F©R-registreringer. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre fordelingssystemer slik at registrering og fordeling skal bli så enkel som mulig for rettighetshaverne.

Punktene overfor ligger ute på vår hjemmeside her, og vi setter pris på om du videreformidler disse punktene til kollegaer og venner – særlig til de som skal registrere produksjoner for første gang. Vi har også lagt ut årshjul om arbeidet vårt med F©R på hjemmesiden, som nok kan være av interesse for noen.

VIKTIG INFORMASJON SOM FØLGE AV BRUDDET I FORHANDLINGENE PÅ TV-UNDERHOLDNING:

Blir du spurt om medlemskap i Filmforbundet? Det kan du nekte å opplyse om Vi har forstått at noen produksjonsselskap har begynt å kartlegge fagorganisasjon blant dere. Vi har stor forståelse for at dette kan oppleves ubehagelig. Det er viktig å vite at du kan nekte å oppgi denne informasjonen da det både kan være diskriminerende

Hvor skal du jobbe i august-oktober? Hjelp oss med oversikten før vi skal til Riksmekleren om TV-underholdningsoverenskomsten!

Vi er i gang med forberedelsene til møtet med Riksmekleren i slutten av august, og vi trenger din hjelp! Hvor skal du jobbe i august, september og/eller oktober måned? Fyll ut dette skjemaet (TRYKK HER) og hjelp oss med å skaffe oversikt over produksjoner som er i gang i august-oktober. Jo bedre oversikt vi har

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk