Gjør deg klar til årets F©R-registrering

Nå er det ikke mange måneder igjen til vi åpner opp for en ny runde med F©R-registrering. Vi har forståelse for at mye ved F©R kan virke ganske komplekst, og vi har derfor kokt ned informasjonen til seks punkter som du som rettighetshaver må være bevisst på og forholde deg til for få F©R-vederlag:

1. Gjennom forvaltningskontrakten med F©R gir du oss tillatelse til å hjelpe deg å forvalte dine opphavsrettigheter. En rekke av F©Rs inngåtte avtaler krever at du inngår forvaltningskontrakt for at du skal ha rett til vederlag. Når du har signert forvaltningskontrakten en gang, har vi den i vårt register slik at det ikke er behov for å signere på nytt.

2. Din(e) arbeidskontrakt(er) må inneholde riktig rettighetsregulering. Riktig rettighetsregulering dokumenterer at du har rettigheter i behold. Dette er viktig for at du skal ha rett på vederlag for TV-distribusjon og strømming, og ikke bare privatkopiering. Privatkopiering utgjør omtrent kun 15% av det totale vederlaget vi fordeler.

3. Sørg for at du har riktig fagfunksjon i arbeidskontrakten(e) og se i den gjeldende fordelingsplanen om det er en fagfunksjon som gir opphavsrett. Disse fagfunksjonene er etablert gjennom mange tiår med bransjepraksis, rettsavgjørelser og forhandlinger m.m. Den gjeldende fordelingsplanen ligger til enhver tid tilgjengelig på hjemmesidene.

4. Når riktig fagfunksjon og rettighetsregulering er på plass, sørg for at begge parter (både du og produsent) signerer arbeidskontrakten. Vi anbefaler alle medlemmer om å sende inn deres arbeidskontrakter til oss på juridisk@filmforbundet.no før signering for å sikre at alt er korrekt.

5. Du må aktivt registrere dine produksjoner og dokumentere at du har rettigheter i behold én gang i året – innen registeringsfristen går ut. Vi legger ut såkalte sendelister hvor du kan søke opp hvilke produksjoner du kan søke om vederlag for. Deretter må du laste opp dine signerte kontrakter for å dokumentere at du har rettigheter i behold på de produksjoner du søker vederlag for, og at du har en fagfunksjon som ifølge fordelingsplanen gir deg rett til vederlag. Vi åpner opp for denne registreringen en gang i året, som regel i juni måned. I forkant av hver registreringsrunde vil F©R kunngjøre når og hvordan du gjør dette, både via hjemmeside, nyhetsbrev, sosiale medier og Rushprint.

6. Ta godt vare på alle arbeidskontraktene dine til fremtidige F©R-registreringer. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre fordelingssystemer slik at registrering og fordeling skal bli så enkel som mulig for rettighetshaverne.

Punktene overfor ligger ute på vår hjemmeside her, og vi setter pris på om du videreformidler disse punktene til kollegaer og venner – særlig til de som skal registrere produksjoner for første gang. Vi har også lagt ut årshjul om arbeidet vårt med F©R på hjemmesiden, som nok kan være av interesse for noen.

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på