Gjør deg klar til årets F©R-registrering

Nå er det ikke mange måneder igjen til vi åpner opp for en ny runde med F©R-registrering. Vi har forståelse for at mye ved F©R kan virke ganske komplekst, og vi har derfor kokt ned informasjonen til seks punkter som du som rettighetshaver må være bevisst på og forholde deg til for få F©R-vederlag:

1. Gjennom forvaltningskontrakten med F©R gir du oss tillatelse til å hjelpe deg å forvalte dine opphavsrettigheter. En rekke av F©Rs inngåtte avtaler krever at du inngår forvaltningskontrakt for at du skal ha rett til vederlag. Når du har signert forvaltningskontrakten en gang, har vi den i vårt register slik at det ikke er behov for å signere på nytt.

2. Din(e) arbeidskontrakt(er) må inneholde riktig rettighetsregulering. Riktig rettighetsregulering dokumenterer at du har rettigheter i behold. Dette er viktig for at du skal ha rett på vederlag for TV-distribusjon og strømming, og ikke bare privatkopiering. Privatkopiering utgjør omtrent kun 15% av det totale vederlaget vi fordeler.

3. Sørg for at du har riktig fagfunksjon i arbeidskontrakten(e) og se i den gjeldende fordelingsplanen om det er en fagfunksjon som gir opphavsrett. Disse fagfunksjonene er etablert gjennom mange tiår med bransjepraksis, rettsavgjørelser og forhandlinger m.m. Den gjeldende fordelingsplanen ligger til enhver tid tilgjengelig på hjemmesidene.

4. Når riktig fagfunksjon og rettighetsregulering er på plass, sørg for at begge parter (både du og produsent) signerer arbeidskontrakten. Vi anbefaler alle medlemmer om å sende inn deres arbeidskontrakter til oss på juridisk@filmforbundet.no før signering for å sikre at alt er korrekt.

5. Du må aktivt registrere dine produksjoner og dokumentere at du har rettigheter i behold én gang i året – innen registeringsfristen går ut. Vi legger ut såkalte sendelister hvor du kan søke opp hvilke produksjoner du kan søke om vederlag for. Deretter må du laste opp dine signerte kontrakter for å dokumentere at du har rettigheter i behold på de produksjoner du søker vederlag for, og at du har en fagfunksjon som ifølge fordelingsplanen gir deg rett til vederlag. Vi åpner opp for denne registreringen en gang i året, som regel i juni måned. I forkant av hver registreringsrunde vil F©R kunngjøre når og hvordan du gjør dette, både via hjemmeside, nyhetsbrev, sosiale medier og Rushprint.

6. Ta godt vare på alle arbeidskontraktene dine til fremtidige F©R-registreringer. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre fordelingssystemer slik at registrering og fordeling skal bli så enkel som mulig for rettighetshaverne.

Punktene overfor ligger ute på vår hjemmeside her, og vi setter pris på om du videreformidler disse punktene til kollegaer og venner – særlig til de som skal registrere produksjoner for første gang. Vi har også lagt ut årshjul om arbeidet vårt med F©R på hjemmesiden, som nok kan være av interesse for noen.

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.