Har du fått pensjonen du har krav på?

Dersom du er midlertidig eller fast ansatt, har du hatt krav på pensjon fra første krone fra 01.01.2022 som følge av ny pensjonslovgivning. Dette er din arbeidsgiver forpliktet til å følge.

Dessverre har vi fått henvendelser fra medlemmer som har oppdaget at deres arbeidsgivere har registrert arbeidsforhold feil hos Skatteetaten. I stedet for å registrere arbeidsforholdet som «ordinært arbeidsforhold» eller «midlertidig ansatt», står det «frilanser, oppdragstaker». Dette kan i verste fall resultere i tap av pensjonspenger, sykepenger og andre viktige sosiale ytelser.

Vi ber derfor deg som som midlertid eller fast ansatt om å gjøre følgende:

1. Logg inn på skattetaten.no
  2. Gå inn på «min side», og deretter «min skatt»
  3. Under «våre opplysninger om deg», trykk på «mine inntekter og arbeidsforhold»
  4. Sjekk type «arbeidsforhold». Dersom det står «ordinært arbeidsforhold» eller «midlertidig ansatt» er det riktig. Står det «frilanser, oppdragstaker» er det feil.
  5. Skroll ned til «pensjonsinnretning»
  6. Trykk på «se mer om pensjonsinnretning»
  7. Velg «periode» (årstall) på venstre side, og velg «arbeidsgiver» for det aktuelle år. Klikker du inn på den enkelte arbeidsgiveren får du opp hvilke måneder de har innrapportert pensjon.

Dersom det er feil eller mangler, bør du ta kontakt med arbeidsgiver for å finne ut hva som har skjedd. Ved eventuelle spørsmål eller dersom du trenger hjelp, skriv til oss på pensjon@filmforbundet.no.

God påske!

Filmforbundet er stengt i påskeferien fra og med 23. mars til og med 1. april. Husk at vi har mye informasjon liggende ute under ofte stilte spørsmål, avtaler og rettigheter, og Filmforbundets vederlagsordninger.

Velkommen til stormøte for TV-underholdning om tariff og F(c)R onsdag 10. april kl. 18.00!

Filmforbundet inviterer til stormøte for TV-underholdning den 10. april kl. 18.00 på Kulturhuset i Oslo om F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, og hovedforhandlingene med VIRKE. Produksjonsledere og faste ansatte er Filmforbundets hovedprioritet under årets hovedforhandling i mai av TV-underholdningsoverenskomsten. Hovedforhandling betyr at vi både skal forhandle opp lønn, og forhandle om overenskomstens virkeområde og annet

Får du nok i lønn? Vi trenger din tilbakemelding på årets lønnsundersøkelse innen 17. mars.

Du kan svare på lønnsundersøkelsen vår her: https://docs.google.com/…/1FAIpQLSecO4Vow1PCSD…/viewform Hvorfor skal du ta deg tid til å svare på denne lønnsundersøkelsen nå? JO, fordi da bidrar du til å gi oss et viktig faktagrunnlag under årets hovedforhandlinger med Virke. Vi trenger fakta om deres nåværende lønns- og arbeidsforhold for å kunne forhandle om bedre vilkår. Funn

Kunngjøring av dato: F©Rs generalforsamling

På grunn av pilotprosjektet hvor vi skal arrangere landsmøte med delegatmodell, vil F©Rs generalforsamling bli holdt separat onsdag den 22. mai fra kl. 17.30 på Sentralen i Oslo. Save the date! Mer informasjon kommer.

“One Day Only in Oslo” – fagseminar om produksjonsdesign lørdag 6. april

Velkommen til Kunstnernes hus lørdag 6. april for inspirasjon, faglig påfyll og mingling med dine kolleger innen produksjonsdesign og scenografi! Som tittelen indikerer, er vi inspirert av det danske”Another Two Days in Copenhagen”. Årets hovedtaler er Jean-Vincent Puzos, kjent fra “Amour”, “The Lost City of Z” og mye mer. Nikolai Lockertsen, med mangeårig erfaring fra Storm Studios,