Hvorfor bli medlem i Filmforbundet?

Et medlemskap i Norsk filmforbundet gir deg tilgang til et støtteapparat som kjenner TV- og filmbransjen. Vi gir deg juridisk bistand ved kontraktinngåelse, vi sikrer deg vederlag for bruk av dine åndsverk, og vi sørger for en ryddigere TV- og filmbransje ved å inngå kollektive avtaler som gir deg gode lønns- og arbeidsvilkår. Vi kjemper for at våre medlemmer skal ivaretas, og for å beholde kompetansen og kontinuiteten til norske TV- og filmarbeidere.

Rådgivning og juridisk veiledning
Få vederlag for din opphavsrett
Kvalitetssikring av arbeidskontrakter
Faglig påfyll og medlemsmøter
Rabatterte HMS-kurs
Gratis nettabonnement på Rushprint +
Gratis inngang på Cinematekets kinovisninger i Oslo
Rabattert akkreditering til Filmfestivaler
Oslo bilutleie
Regnskapsprogrammet Fiken

Alle yrkesutøvere innenfor norsk audiovisuell produksjon (TV- og filmproduksjon-produksjon) og personer med avsluttet relevant fagutdannelse med varighet på minst 2 år eller tilsvarende, kan søke medlemskap i Filmforbundet. For ordinært medlemskap i Filmforbundet  gjelder følgende kontingentsats:

• Innmeldingsavgift:  kr. 300,-.

• Ordinær kontingent:  kr. 350,- pr. mnd.

Student

Studenter ved utdanningssted for audiovisuell produksjon, godkjent av Statens lånekasse for utdanning, kan søke studentmedlemskap. Følgende satser gjelder for studentkontingent:

• Innmeldingsavgift: kr. 300,-

• Studentkontingent: kr. 117,- per mnd.

Et månedlig fakturagebyr på kr. 35,- kommer i tillegg, med mindre du har avtalegiro eller kan motta e-faktura. Vi tilbyr alle studenter studentkontingent også ett år etter avsluttet studium.

Senior

Medlemmer går over til seniormedlemskap ved fylte 67 år, og betaler halv kontingent, altså:

• Innmeldingsavgift: kr. 300,-
  • Seniorkontingent: kr. 175,- per mnd.

Et månedlig fakturagebyr på kr. 35,- kommer i tillegg, med mindre du har avtalegiro eller kan motta e-faktura. Les mer om seniormedlemskap & kontingentfritak i våre vedtekter.

Støttemedlem

Støttemedlemskap kan søkes av personer som har tilknytning til TV- og filmbransjen, men som ikke oppfyller kriteriene i henhold til §§ 2-1 og 2-2 i vedtektene. Følgende satser gjelder for støttemedlemskap:

• Innmeldingsavgift: kr. 300,-
  • Støttemedlemskap: kr. 175,- per mnd.

Et månedlig fakturagebyr på kr. 35,- kommer i tillegg, med mindre du har avtalegiro eller kan motta e-faktura. Støttemedlemmer har ikke rett til juridisk bistand. Les mer om begrensninger for denne typen medlemskap i våre vedtekter.

Som medlem i Filmforbundet har du tilgang på en rekke medlemsfordeler:

Rådgivning og juridisk veiledning

Trenger du å få bedre forhandlingskompetanse? Eller står du midt i en arbeidstvist? Som medlem får du to timers gratis juridisk bistand per sak og kan skrive direkte til våre juridiske rådgivere på deres e-postadresse juridisk@filmforbundet.no. Alle henvendelser behandles konfidensielt.

Sikring av dine rettigheter og inntekter for opphavsretten

Som medlem signerer du forvaltningskontrakt med F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, slik at vi kan hjelpe deg å sikre dine rettigheter og inntekter for opphavsretten.

Kvalitetssikring av arbeidskontrakter

Er du usikker på om du har gode arbeidsbetingeler og riktig rettighetsklausul i kontraktene dine?  I Filmforbundet tilbyr vi deg juridisk bistand om lønns- og arbeidsvilkår og hjelper til å sikre opphavsrettslige krav ved å kvalitetssikre dine innsendte arbeidskontrakter før signering. Send din arbeidskontrakt  til oss på juridisk@filmforbundet.no.

juridisk@filmforbundet.no
Faglig påfyll og medlemsmøter

Vi arrangerer medlemsmøter og seminarer som er relevante for medlemmene våre i TV- og filmbransjen.

Rabatterte HMS-kurs

Vi samarbeider med Virke om å tilby og gjennomføre kurs i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) tilpasset TV- og filmproduksjoner. Medlemmer av Filmforbundet får tilbud om rabatterte HMS-kurs.

Gratis abonnement på Rushprint +

Rushprint er det digitale bransjemagasinet for film og TV i Norge. En del av innholdet er åpent tilgjengelig på nettet, mens de øvrige artiklene ligger bak en betalingsmur. Ordinær abonnementpris er kr. 430,-/år, men som medlem i Norsk filmforbund får du gratis nettabonnement på Rushprint+ med tilgang til bransjefaglige artikler, kronikker og dagsaktuell debatt. Kontakt oss på medlem@filmforbundet.no dersom du trenger hjelp til å aktivere medlemsfordelen.

Gratis inngang på Cinematekets kinovisninger i Oslo

Ved fremvisning av medlemskortet får du gratis inngang på Cinematekets ordinære kinovisninger i Oslo og Bergen. Billett må hentes fysisk. (NB! Cinemateket er midlertidig stengt pga oppussing).

Rabattert akkreditering til Bergen internasjonale filmfestival (BIFF)

BIFF presenterer årlig over 150 dokumentar- og fiksjonsfilmer, og er med dette omfanget den største filmfestivalen i Norge. Medlemmer av Filmforbundet får tilbud om rabattert akkreditering via vårt nyhetsbrev. Akkrediteringen er personlig og kan ikke overdras til andre.

Rabattert akkreditering til Filmfestivalen i Haugesund og gratis inngang til Filmpolitisk konferanse under festivalen

Medlemmer får rabattert akkreditering til Filmfestivalen i Haugesund og får beskjed om dette via vårt nyhetsbrev.

Oslo bilutleie

Alle medlemmer får 15% rabatt på leie av bil fra Oslo bilutleie. Når du bestiller, legger du inn ditt medlemsnummer under “kommentarfeltet”. Legg også inn at du gjennom “Norsk filmforbund har 15% rabatt på leie av bil”.

Regnskapsprogrammet Fiken

Som medlem av Filmforbundet får du 15 % rabatt på bruk av Fiken. Fiken er et nettbasert regnskapsprogram laget for å gjøre regnskap enkelt og smertefritt for små bedrifter og enkeltpersonforetak. Noen av de viktigste funksjoner er:

• Enkel fakturering
  • Mobilapp som tar bilde av og tolker kvitteringene dine.
  • Oversikt over frister, og påminnelser slik at de ikke glemmes.
  • Levering av mva-oppgave, årsregnskap og næringsoppgave (selvangivelse) rett til Altinn fra Fiken.
  • Gratis og rask kundestøtte.

Her er en liten introduksjonen til Fiken, og du kan prøve gratis og uforpliktende i 30 dager.

Hvis det er noe du lurer på, så kan du sende dem en epost på kontakt@fiken.no. For å benytte deg av medlemsfordelen oppgir du Filmforbundet,  samt medlemsnummer ved bestilling av Fiken. Les mer om regnskapsprogrammet Fiken her: www.fiken.no.

Kunstnerforsikringen

Kunstnerforsikringen er et felles forsikringssamarbeid mellom en rekke norske kunstnerorganisasjoner. Som medlem i Norsk filmforbund har du muligheten til å tegne svært gunstige forsikringer gjennom Kunstnerforsikringen. Vi anbefaler deg å se hva du kan spare av forsikringskostnader på denne nettsiden:  www.kunstnerforsikringen.no.

Rabatt på Cinemateket i Tromsø

Filmforbundets medlemmer får 50 % rabatt på visninger på Cinemateket i Tromsø. Rabatten gjelder én billett per forestilling, og man må vise gyldig medlemskort fra Filmforbundet for å få denne lokale medlemsfordelen. Husk å kontakte Cinemateket i forkant av fysisk oppmøte.

Rabatterte billetter - Odeon kino (Sandnes og Stavanger)

Lokallaget Sør-Vest har avtale med Odeon kino i Sandnes og Stavanger om rabatt på 30 kroner per billett ved fremvisning av medlemskortet for Filmforbundets medlemmer.

Rabattert personlig rådgivning om din pensjon

Vet du hvor mye du kan forvente å få i pensjon? Og har du en plan for hva du skal gjøre for å oppnå ønsket pensjonsopptjening?

… Eller er du en av de som drøyer med å undersøke dette?

Pensjon er det de fleste av oss skal leve av når vi avslutter yrkeskarrieren vår. Du bør derfor ikke vente for lenge med å få kontroll og spare opp for å sikre alderdommen. For å hjelpe våre medlemmer på vei, har derfor Norsk Filmforbund landet en god avtale med Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners er et konsulentselskap som blant annet leverer uavhengig rådgivning, rapportering og analyse om pensjon. Medlemmer av Filmforbundet tilbys en personlig tilpasset rådgivningssamtale med Söderberg & Partners hvor de hjelper deg å få kartlagt hva du kan forvente å få i pensjon og hvilke tilpasninger du bør gjøre for å oppnå ønsket pensjonsopptjening.

Söderberg & Partners kan hjelpe deg med:

• Gjennomgå dine pensjonsavtaler.
  • Gi deg råd om hvordan du selv kan spare til pensjon.
  • Gi deg råd om god strategi og klassifisering av risiko på din pensjon.
  • Utarbeide en pensjonsplan som gjelder deg spesielt.

Avtalen innebærer 1 times rådgivningssamtale som gjennomføres per telefon eller videokonferanse. Egenandelen er 890 kroner eks mva og du faktureres i etterkant av samtalen. Dette er betydelig rabattert pris for deg som medlem i Filmforbundet.

Ønsker du å benytte deg av tilbudet? Kontakt oss Söderberg & Partners på tlf: 926 66 956 eller på epost: pensjon@soderbergpartners.no. Husk å oppgi ditt medlemsnummer når du tar kontakt.

Velkommen som medlem i Filmforbundet! Som medlem tar du nå del i et fellesskap med over 1300 organiserte fagarbeidere innenfor TV- og filmproduksjon.

Filmforbundet er en demokratisk organisasjon som eies av medlemmene og hvor årsmøtet er det øverste organet. Årsmøtet velger bl.a. forbundsstyret og vedtar forbundets vedtekter, som alle medlemmer forplikter seg til å følge.

Alle medlemmer følger de til enhver tid gjeldende tariffavtaler/overenskomster og opphavsrettsavtaler fremforhandlet av Filmforbundet. Du signerer forvaltningskontrakt med F©R ved innmelding slik at vi kan hjelpe deg å sikre dine rettigheter og inntekter dersom du har opphavsrett. Dersom du er rettighetshaver, vil vi anbefale deg å lese mer her om hva som skal til for å få vederlag fra F©R.

Ditt medlemsnummer og medlemskort vil du finne i appen “GNIST”, som du kan få tilgang til så snart første medlemskontingent er betalt. Trykk på denne lenken for å komme i gang: KOM I GANG. Ditt brukernavn i GNIST er din e-postadresse.

Vi anbefaler alle våre medlemmer å opprette  avtalegiro med oss i sin nettbank, for automatisk og korrekt betaling av kontingent. Kontakt banken din dersom du trenger hjelp til dette. Du kan få oversikt over alle dine ubetalte og betalte kontingentfakturaer under “din side” i appen Gnist. Dersom du trenger hjelp med Gnist kan du ta kontakt med Styreweb på KUNDESERVICE@STYREWEB.COM, eller på telefonnummer 72909001.

Husk at dersom du er yrkesaktiv lønnstaker (ikke selvstendig næringsdrivende) og medlem av en fagforening, kan du kreve fradrag på skatten for betalt fagforeningskontingent.

Har du juridiske henvendelser, f.eks. spørsmål angående arbeidskontrakt, skriv til juridisk@filmforbundet.no. Andre medlemshenvendelser kan rettes til medlem@filmforbundet.no.

Du kan lese om alle medlemsfordeler her.

Norsk Filmforbund har tre lokallag: Nord-Norge, Vest og Sør-Vest. Dersom du tilhører et av disse lokallagene, vil du bli inkludert.

Les våre medlemsmailer og følg oss på sosiale medier for å få innsikt i hva du har rett på og hva vi arbeider med. Sentralbordets telefonnummer er 21 52 33 80 og er åpent alle hverdager mellom kl. 11.00 og 15.00.

Velkommen og takk for at du velger å stå sammen med dine kollegaer og styrke bransjen gjennom ditt medlemskap!

Alle yrkesutøvere innenfor norsk audiovisuell produksjon og personer med avsluttet relevant fagutdannelse med varighet på minst to år eller tilsvarende, kan søke om medlemskap i Filmforbundet.

Med audiovisuell produksjon forstås: Produksjon av levende bilder på film, video, TV, web og andre audiovisuelle medier, inklusive produksjon for nye medier.

Studenter ved Den Norsk Filmskolen, Lillehammer, samt andre tilsvarende nasjonale og internasjonale skoler, godkjent av Statens lånekasse for utdanning, kan tas opp som studentmedlemmer.

Personer som har tilknytning til det norske TV-  og filmmiljøet, og som støtter Norsk Filmforbunds formålsparagraf, kan bli støttemedlemmer ved å betale halve årskontingenten.

Les mer om dette i våre vedtekter.

Nye medlemmer mottar første faktura for medlemskontingent på e-post eller i nettbanken din som en e-faktura. Vi anbefaler alle våre medlemmer å opprette avtale om avtalegiro i sin nettbank, for automatisk og korrekt betaling av kontingent.

Når du mottar din første faktura på e-post eller i nettbanken din, kan du opprette AvtaleGiro. Alt det praktiske vedrørende AvtaleGiro avtales direkte med banken.

Du kan få oversikt over alle dine fakturaer under “dine sider” i appen GNIST.

Trykk på denne lenken for å komme i gang: KOM I GANG. Ditt brukernavn i GNIST er din e-postadresse. Dersom du trenger hjelp med Gnist kan du ta kontakt med Styreweb på KUNDESERVICE@STYREWEB.COM, eller på telefonnummer 72909001.

Er du yrkesaktiv lønnstaker (ikke selvstendig næringsdrivende) og medlem av en fagforening, kan du kreve fradrag på skatten for betalt fagforeningskontingent.

Etter gjeldende regler er det maksimale fradraget på 3 850 kroner for inntekståret 2021 (5 800 for inntektsåret 2022).

Les mer om hvordan du kan føre dette inn i skattemeldingen din her.

Vi benytter appen GNIST som ditt elektroniske medlemskort. Som nytt medlem, får du tilgang til medlemskortet så snart første medlemskontigent er betalt.

Alle fakturaene kan du også finne på “dine sider” i GNIST. Dersom du ikke oppretter avtalegiro, slik at betalingen foregår automatisk, kan du i stedet betale dine utestående fakturaer med VIPPS, i tillegg til vanlig bankbetaling.

For å melde deg ut av Norsk filmforbund må du bruke dette utmeldingsskjemaet:

Utmelding: Utmeldingskjema – Norsk filmforbund (google.com)

VIKTIG INFORMASJON OM UTMELDING

I henhold til vedtektenes § 10-2 første ledd vil medlemskapet opphøre tre måneder etter at Filmforbundet har mottatt utmeldingsskjemaet. Plikten til å betale kontingent opphører følgelig tre måneder etter utmelding. Har du avtalegiro bør du altså ikke stoppe den før det har gått tre måneder.

Bestemmelsene knyttet til utmeldinger må være der for at vi som organisasjon skal ha en forutsigbarhet hva gjelder økonomi, juridisk bistand og antall medlemmer vi representerer i forhandlinger om lønn og arbeidsvilkår for bransjen.

Ved utmelding teller vi med den måneden du har meldt deg ut via utmeldingskjemaet. Det vil med andre ord si at hvis du melder deg ut f.eks. 15. mai, så vil du bli satt som utmeldt 31. juli.

Du kan beholde din forvaltningskontrakt med F©R selv om du melder deg ut for å fortsatt sikre kollektive inntekter for din opphavsrett. Ønsker du også å si opp din forvaltningskontrakt, må dette gjøres særskilt med 6 måneders varsel, tidligst fra neste kalenderår. Du vil imidlertid fortsatt være omfattet av allerede inngåtte rettighetsavtaler på dine vegne, men ikke fremtidige. Ved ønske om oppsigelse av forvaltningskontrakt, skal du skrive til for@filmforbundet.no.

Takk for din tid som medlem, og velkommen tilbake hvis det skulle bli aktuelt senere.