Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner.

Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024.

📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk her.

🎞️Vi fordeler vederlagene i tråd med fordelingsplanen, vedtatt på F©Rs generalforsamlingen den 22. mai 2024. Lurer du på om du har en fagfunksjon som kan gi deg rett til F©R-vederlag? Dette er beskrevet på side 3 i fordelingsplanen.

Etter at du har lest igjennom huskelappen og fordelingsplanen, gå inn på vår hjemmeside hvor du kan registrere deg for F©R-vederlag. Les informasjonen på siden nøye og registrer deg innen fristen 👇

LES FORDELINGSPLANEN HER.

TRYKK HER FOR Å REGISTRERE DEG.

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.

God påske!

Filmforbundet er stengt i påskeferien fra og med 23. mars til og med 1. april. Husk at vi har mye informasjon liggende ute under ofte stilte spørsmål, avtaler og rettigheter, og Filmforbundets vederlagsordninger.