Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag

F©R skal i 2023 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2021. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for 22 enkeltstående produksjoner.

Registreringsskjemaene er nå åpne, og fristen for registrering er midnatt onsdag 21.06.23.

Vi fordeler vederlagene i tråd med fordelingsplanen, vedtatt på generalforsamlingen den 21. mai 2022. Lurer du på om du har opphavsrettigheter som kan gi deg rett til vederlag? Dette er beskrevet på side 3 i fordelingsplanen.

Gå til denne nettsiden, les informasjonen på siden nøye og registrer deg innen fristen 😊

Filmforbundet fraråder en sammenslåing av Filmskolen, TV-skolen og Spillskolen fra 1. januar

Dekanene ved Høgskolen i Innlandet har utarbeidet en rapport som anbefaler en sammenslåing av Filmskolen, TV-skolen og Spillskolen under paraplyen av et samlet fakultet. Både prosessen og rapporten har blitt heftig debattert i blant annet Rushprint. Alle berørte parter fikk anledning til å levere høringssvar til rapporten innen 15. september. HER ER FILMFORBUNDETS HØRINGSSVAR:

🚀 Spennende mulighet i Norsk filmforbund – Vikariat som forbundsjurist! 🎬

Er du en engasjert og ambisiøs jurist som ønsker å bli del av den norske TV- og filmbransjen som er i konstant utvikling, preget av nye teknologiske fremskritt og spennende utfordringer? Nå har du sjansen som vikar for en av våre dyktige forbundsjurister som går ut i permisjon. Vi tilbyr en variert og fleksibel arbeidshverdag,

Hva mener du om organiseringen av Filmskolen, TV-skolen og Spillskolen?

Dekanene ved Høgskolen i Innlandet har utarbeidet en rapport som anbefaler en sammenslåing av Filmskolen, TV-skolen og Spillskolen under paraplyen av et samlet fakultet. Både prosessen og rapporten har blitt heftig debattert i blant annet Rushprint. Alle berørte parter har nå anledning til å levere høringssvar til rapporten innen 15. september. Som bransjeorganisasjon representerer Filmforbundet

Vil du være med og bestemme Norges Oscar-kandidat? Eller delta i Gullrutens fagpriskomité?

Valgkomiteen er på leting etter nye representanter. Her er to ulike muligheter: Vil du være med og bestemme Norges Oscar-kandidat? Nå kan du søke om å bli Filmforbundets representant eller vararepresentant til årets Oscarkomité! Arbeidet vil bestå av deltakelse på tre møter og å se filmene som skal vurderes. På grunn av habilitetsregler kan kandidater som selv

Jobber du med animasjon? Se her!

Filmforbundet trapper opp arbeidet for å bedre lønns- og arbeidsforholdene for dere som arbeider med animasjon. Målet vårt er å få på plass en animasjonsoverenskomst i Norge, og da trenger vi at du hjelper oss ved å svare på en kort undersøkelse. Vi ønsker å samle alle dere som jobber med et animasjonsprosjekt fra manus til skjerm.