NFF og Virke har landet en ny overenskomst på spillefilm (kinofilm).

Forhandlingsresultatet ble klart torsdag den 2. juni 2022 etter over 12 timers forhandlinger. Resultatet skal nå ut på uravstemning blant alle medlemmene. Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Svarer du JA, har vi en ny avtale.
Svarer du NEI, er vi i brudd og vi må forberede streikeuttak på spillefilm og forhandle videre hos Riksmekler.

Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Forhandlingsutvalget bestod av medlemsrepresentanter for NFF/NFR, NFF/FNF, NFF/NFK, forbundsleder, forbundsjuristene, forhandlingsleder samt en rekke flere fagfunksjoner i referanseutvalget.

Resultatet i protokoll finner du her: Protokoll_spillefilm_2022.

Noen kommentarer til resultatet:

• Det er historisk gledelig at 6 måneders fristen er borte, slik at minstelønnssatsene nå gjelder uansett engasjements lengde. Dette har vært et viktig punkt særlig for å også få beskyttet lønna til regissørene nå og for all fremtid, men også andre med lenger enn 6 måneders engasjement. For regi er nytt nå at også lanseringsarbeide er fullt ut beskyttet med minstelønn på nivå med dagsats for for-og etterarbeide.
  • Vi fikk økt minstelønnssatsene og de oppdaterte satsene finner du i vedlagte protokoll.
  • Vi har fått tydeligere definisjoner av produksjonsplan, ukeplan og dagsplan.
  • Nattarbeide er justert fra klokken 21 til 22, men med enighet om doble tillegg (altså både nattillegg og overtidstillegg) også på TV-dramaoverenskomsten, som dekker et veldig stort område av de produksjoner også medlemmer på spillefilm jobber på i dag.
  • Det er endelig også enighet om at ansiennitetsberegningsregler skal inn i overenskomsten.
  • NFF har bemerket misnøye med fraværet av royalty for kinofilm for kreativ stab som foto, klipp med flere, og varsler kamp om dette når nytt EU-direktiv om rimelig vederlag og transparens implementeres i norsk lov.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama