Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama

Forhandlingsresultatet ble klart søndag 12. juni etter flere runder med forhandlinger. Mandag 13. juni sendte vi ut spillefilmoverenskomsten på uravstemning, tirsdag 14. juni sender vi ut den nye overenskomsten på TV-drama ut på uravstemning blant alle medlemmene. Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Svarer du JA, har vi en ny avtale.

Svarer du NEI, er vi i brudd og vi må forberede streikeuttak på TV-drama og forhandle videre hos Riksmekler.

Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Forhandlingsutvalget bestod av medlemsrepresentanter for NFF/NFR, NFF/FNF, NFF/NFK, forbundsleder, forbundsjuristene, forhandlingsleder samt en rekke flere fagfunksjoner i referanseutvalget.

Resultatet i protokoll finner du her: Protokoll TV-drama 2022

Noen kommentarer til resultatet:

• Minstelønnssatsene justeres opp, se oppdatert tabell i protokoll.
  • Det innføres doble nattillegg i tv-dramaoverenskomsten likt som i spillefilmoverenskomsten.
  • Det avtales at ansiennitetberegningsregler kommer inn i overenskomsten (tilsvarende resultatet på spillefilm).
  • Det henvises til Rettighetsavtale av 29.10.2016 med fortsatt respekt for denne også i overenskomsten med Virke.
  • Virke garanterer at alt ikke gjennomført protokollarbeide fra tidligere skal gjenopptas og gjennomføres (herunder ligger bl.a stillingsbeskrivelser, kreative roller m.m. som også er relevant for manus/serieskaper-begreper osv sammen med konseptuerende regissør-begrepet som allerede er inne i avtalen).
  • Virke aksepterer at manus er en del av overenskomsten og at denne også gjelder for manusforfattere. Det nedsettes et utvalg som jobber for å implementere lønnstariff for manus mot hovedoppgjøret 2024.

VIKTIG INFORMASJON SOM FØLGE AV BRUDDET I FORHANDLINGENE PÅ TV-UNDERHOLDNING:

Blir du spurt om medlemskap i Filmforbundet? Det kan du nekte å opplyse om Vi har forstått at noen produksjonsselskap har begynt å kartlegge fagorganisasjon blant dere. Vi har stor forståelse for at dette kan oppleves ubehagelig. Det er viktig å vite at du kan nekte å oppgi denne informasjonen da det både kan være diskriminerende

Hvor skal du jobbe i august-oktober? Hjelp oss med oversikten før vi skal til Riksmekleren om TV-underholdningsoverenskomsten!

Vi er i gang med forberedelsene til møtet med Riksmekleren i slutten av august, og vi trenger din hjelp! Hvor skal du jobbe i august, september og/eller oktober måned? Fyll ut dette skjemaet (TRYKK HER) og hjelp oss med å skaffe oversikt over produksjoner som er i gang i august-oktober. Jo bedre oversikt vi har

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk