Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama

Forhandlingsresultatet ble klart søndag 12. juni etter flere runder med forhandlinger. Mandag 13. juni sendte vi ut spillefilmoverenskomsten på uravstemning, tirsdag 14. juni sender vi ut den nye overenskomsten på TV-drama ut på uravstemning blant alle medlemmene. Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Svarer du JA, har vi en ny avtale.

Svarer du NEI, er vi i brudd og vi må forberede streikeuttak på TV-drama og forhandle videre hos Riksmekler.

Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Forhandlingsutvalget bestod av medlemsrepresentanter for NFF/NFR, NFF/FNF, NFF/NFK, forbundsleder, forbundsjuristene, forhandlingsleder samt en rekke flere fagfunksjoner i referanseutvalget.

Resultatet i protokoll finner du her: Protokoll TV-drama 2022

Noen kommentarer til resultatet:

• Minstelønnssatsene justeres opp, se oppdatert tabell i protokoll.
  • Det innføres doble nattillegg i tv-dramaoverenskomsten likt som i spillefilmoverenskomsten.
  • Det avtales at ansiennitetberegningsregler kommer inn i overenskomsten (tilsvarende resultatet på spillefilm).
  • Det henvises til Rettighetsavtale av 29.10.2016 med fortsatt respekt for denne også i overenskomsten med Virke.
  • Virke garanterer at alt ikke gjennomført protokollarbeide fra tidligere skal gjenopptas og gjennomføres (herunder ligger bl.a stillingsbeskrivelser, kreative roller m.m. som også er relevant for manus/serieskaper-begreper osv sammen med konseptuerende regissør-begrepet som allerede er inne i avtalen).
  • Virke aksepterer at manus er en del av overenskomsten og at denne også gjelder for manusforfattere. Det nedsettes et utvalg som jobber for å implementere lønnstariff for manus mot hovedoppgjøret 2024.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Ny medlemsfordel: Rabattert rådgivning om pensjon

Vet du hvor mye du kan forvente å få i pensjon? Og har du en plan for hva du skal

NFF og Virke har landet en ny overenskomst på spillefilm (kinofilm).

Forhandlingsresultatet ble klart torsdag den 2. juni 2022 etter over 12 timers forhandlinger. Resultatet skal nå ut på uravstemning blant