Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama

Forhandlingsresultatet ble klart søndag 12. juni etter flere runder med forhandlinger. Mandag 13. juni sendte vi ut spillefilmoverenskomsten på uravstemning, tirsdag 14. juni sender vi ut den nye overenskomsten på TV-drama ut på uravstemning blant alle medlemmene. Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Svarer du JA, har vi en ny avtale.

Svarer du NEI, er vi i brudd og vi må forberede streikeuttak på TV-drama og forhandle videre hos Riksmekler.

Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Forhandlingsutvalget bestod av medlemsrepresentanter for NFF/NFR, NFF/FNF, NFF/NFK, forbundsleder, forbundsjuristene, forhandlingsleder samt en rekke flere fagfunksjoner i referanseutvalget.

Resultatet i protokoll finner du her: Protokoll TV-drama 2022

Noen kommentarer til resultatet:

• Minstelønnssatsene justeres opp, se oppdatert tabell i protokoll.
  • Det innføres doble nattillegg i tv-dramaoverenskomsten likt som i spillefilmoverenskomsten.
  • Det avtales at ansiennitetberegningsregler kommer inn i overenskomsten (tilsvarende resultatet på spillefilm).
  • Det henvises til Rettighetsavtale av 29.10.2016 med fortsatt respekt for denne også i overenskomsten med Virke.
  • Virke garanterer at alt ikke gjennomført protokollarbeide fra tidligere skal gjenopptas og gjennomføres (herunder ligger bl.a stillingsbeskrivelser, kreative roller m.m. som også er relevant for manus/serieskaper-begreper osv sammen med konseptuerende regissør-begrepet som allerede er inne i avtalen).
  • Virke aksepterer at manus er en del av overenskomsten og at denne også gjelder for manusforfattere. Det nedsettes et utvalg som jobber for å implementere lønnstariff for manus mot hovedoppgjøret 2024.

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på