Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide med gjennomgang av arbeidskontrakter, lønnsstatistikk, en rekke forberedende møter med Virke. Onsdag 15. juni sender vi ut tv-underholdningsoverenskomsten på uravstemning blant alle medlemmene. Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Svarer du JA, har vi en ny avtale.

Svarer du NEI, er vi i brudd og vi må forberede streikeuttak på TV-underholdning og forhandle videre hos Riksmekler.

Forhandlingsutvalget bestod av medlemsrepresentanter for NFF, forbundsleder, forbundsjuristene, forhandlingsleder samt en rekke flere fagfunksjoner i referanseutvalget.

Resultatet i protokoll finner du her: Protokoll TVU 2022-06-14.

Kommentarer til resultatet:

• Vi har endelig blitt hørt av Virke på vår kritikk av lønnssystemet hvor minstelønnssatsene har ligget for lavt.Vi har fått et løft for alle i lønnsoppgjøret langt over frontfagene, totalt 4,5% for alle fagfunksjonsgrupper i ansiennitet 0-10 år+.
  • Vi har i tillegg for første gang klart å utvide ansiennitetsstigen med en ekstra gruppe for alle fagfunksjoner på 15 år+ med ytterligere 3,5%.Totalt vil dette gi et stort i minstelønn til alle litt mer erfarne med 15 år+ lønnsøkning på totalt 8% fra de nye satsene implementeres nå til høsten den 1. september.Dette kommer nå på plass i ny avtale på bakgrunn av vårt arbeide for å verdsette og beholde kompetansen i bransjen. Årets resultat på tv-underholdning er det høyeste lønnsoppgjøret noen gang i Filmforbundets historie.
  • Vi har også fått forpliktelser fra produsentene til å jobbe med mål om å implementere vår nye gruppe produksjonslederne i overenskomsten med lønnstariff mot neste hovedoppgjør i 2024. Vi ønsker den nye gruppen velkommen inn i Filmforbundet og må alle stå sammen for å hjelpe dem inn med krav om minstelønn ved neste oppgjør!
  • VJ får økt minstelønn og flyttes opp sammen med regigruppen i tabellen.
  • Vi har fått økt kveldstillegg for klipperne med 100% økning på kveldsskift (kronetillegg) og 50% økning på søndager (kronetillegg).
  • Vi har fått videreført henvisning til Rettighetsavtale av 29.10.2016 (F©R/opphavsrettsavtale) i tilknytning til overenskomsten og fortsatt respekt for forvaltningskontraktene.
  • Vi skal drøfte innhold i korte velferdspermisjoner.
  • Vi har videreført forpliktelser til å fullføre alt øvrig utvalgsarbeide som ikke er gjennomført fra forrige periode.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama

Forhandlingsresultatet ble klart søndag 12. juni etter flere runder med forhandlinger. Mandag 13. juni sendte vi ut spillefilmoverenskomsten på uravstemning,

Ny medlemsfordel: Rabattert rådgivning om pensjon

Vet du hvor mye du kan forvente å få i pensjon? Og har du en plan for hva du skal

NFF og Virke har landet en ny overenskomst på spillefilm (kinofilm).

Forhandlingsresultatet ble klart torsdag den 2. juni 2022 etter over 12 timers forhandlinger. Resultatet skal nå ut på uravstemning blant