Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide med gjennomgang av arbeidskontrakter, lønnsstatistikk, en rekke forberedende møter med Virke. Onsdag 15. juni sender vi ut tv-underholdningsoverenskomsten på uravstemning blant alle medlemmene. Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Svarer du JA, har vi en ny avtale.

Svarer du NEI, er vi i brudd og vi må forberede streikeuttak på TV-underholdning og forhandle videre hos Riksmekler.

Forhandlingsutvalget bestod av medlemsrepresentanter for NFF, forbundsleder, forbundsjuristene, forhandlingsleder samt en rekke flere fagfunksjoner i referanseutvalget.

Resultatet i protokoll finner du her: Protokoll TVU 2022-06-14.

Kommentarer til resultatet:

• Vi har endelig blitt hørt av Virke på vår kritikk av lønnssystemet hvor minstelønnssatsene har ligget for lavt.Vi har fått et løft for alle i lønnsoppgjøret langt over frontfagene, totalt 4,5% for alle fagfunksjonsgrupper i ansiennitet 0-10 år+.
  • Vi har i tillegg for første gang klart å utvide ansiennitetsstigen med en ekstra gruppe for alle fagfunksjoner på 15 år+ med ytterligere 3,5%.Totalt vil dette gi et stort i minstelønn til alle litt mer erfarne med 15 år+ lønnsøkning på totalt 8% fra de nye satsene implementeres nå til høsten den 1. september.Dette kommer nå på plass i ny avtale på bakgrunn av vårt arbeide for å verdsette og beholde kompetansen i bransjen. Årets resultat på tv-underholdning er det høyeste lønnsoppgjøret noen gang i Filmforbundets historie.
  • Vi har også fått forpliktelser fra produsentene til å jobbe med mål om å implementere vår nye gruppe produksjonslederne i overenskomsten med lønnstariff mot neste hovedoppgjør i 2024. Vi ønsker den nye gruppen velkommen inn i Filmforbundet og må alle stå sammen for å hjelpe dem inn med krav om minstelønn ved neste oppgjør!
  • VJ får økt minstelønn og flyttes opp sammen med regigruppen i tabellen.
  • Vi har fått økt kveldstillegg for klipperne med 100% økning på kveldsskift (kronetillegg) og 50% økning på søndager (kronetillegg).
  • Vi har fått videreført henvisning til Rettighetsavtale av 29.10.2016 (F©R/opphavsrettsavtale) i tilknytning til overenskomsten og fortsatt respekt for forvaltningskontraktene.
  • Vi skal drøfte innhold i korte velferdspermisjoner.
  • Vi har videreført forpliktelser til å fullføre alt øvrig utvalgsarbeide som ikke er gjennomført fra forrige periode.

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på