Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide med gjennomgang av arbeidskontrakter, lønnsstatistikk, en rekke forberedende møter med Virke. Onsdag 15. juni sender vi ut tv-underholdningsoverenskomsten på uravstemning blant alle medlemmene. Vi anbefaler alle å stemme JA til resultatet.

Svarer du JA, har vi en ny avtale.

Svarer du NEI, er vi i brudd og vi må forberede streikeuttak på TV-underholdning og forhandle videre hos Riksmekler.

Forhandlingsutvalget bestod av medlemsrepresentanter for NFF, forbundsleder, forbundsjuristene, forhandlingsleder samt en rekke flere fagfunksjoner i referanseutvalget.

Resultatet i protokoll finner du her: Protokoll TVU 2022-06-14.

Kommentarer til resultatet:

• Vi har endelig blitt hørt av Virke på vår kritikk av lønnssystemet hvor minstelønnssatsene har ligget for lavt.Vi har fått et løft for alle i lønnsoppgjøret langt over frontfagene, totalt 4,5% for alle fagfunksjonsgrupper i ansiennitet 0-10 år+.
  • Vi har i tillegg for første gang klart å utvide ansiennitetsstigen med en ekstra gruppe for alle fagfunksjoner på 15 år+ med ytterligere 3,5%.Totalt vil dette gi et stort i minstelønn til alle litt mer erfarne med 15 år+ lønnsøkning på totalt 8% fra de nye satsene implementeres nå til høsten den 1. september.Dette kommer nå på plass i ny avtale på bakgrunn av vårt arbeide for å verdsette og beholde kompetansen i bransjen. Årets resultat på tv-underholdning er det høyeste lønnsoppgjøret noen gang i Filmforbundets historie.
  • Vi har også fått forpliktelser fra produsentene til å jobbe med mål om å implementere vår nye gruppe produksjonslederne i overenskomsten med lønnstariff mot neste hovedoppgjør i 2024. Vi ønsker den nye gruppen velkommen inn i Filmforbundet og må alle stå sammen for å hjelpe dem inn med krav om minstelønn ved neste oppgjør!
  • VJ får økt minstelønn og flyttes opp sammen med regigruppen i tabellen.
  • Vi har fått økt kveldstillegg for klipperne med 100% økning på kveldsskift (kronetillegg) og 50% økning på søndager (kronetillegg).
  • Vi har fått videreført henvisning til Rettighetsavtale av 29.10.2016 (F©R/opphavsrettsavtale) i tilknytning til overenskomsten og fortsatt respekt for forvaltningskontraktene.
  • Vi skal drøfte innhold i korte velferdspermisjoner.
  • Vi har videreført forpliktelser til å fullføre alt øvrig utvalgsarbeide som ikke er gjennomført fra forrige periode.

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.