Norsk filmforbund og Netflix er blitt enige om suksessbasert betaling

Norsk filmforbund og Netflix er blitt enige om å sikre regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere rimelig opphavsrettsbetaling for bestilte filmer og TV-dramaserier produsert i Norge for Netflix. I tillegg til betalinger for tilgjengeliggjøring for hver produksjon, vil det bli ytterligere suksessbasert betaling når et visst nivå for antall fullførte strømminger av en produksjon er nådd.

Strømmeplattformer som Netflix er i rask utvikling, og stadig flere velger å strømme filmer og serier enn å se de på TV eller kino. Dette krever nye løsninger, bygget på tillit, innovasjon og samarbeide, slik at de som skaper norske TV- og filmproduksjoner mottar rimelig opphavsrettsbetaling for strømmingen.

– Vi er veldig fornøyde med den nye løsningen med Netflix. Å lande slike løsninger er helt nødvendig for å sikre en bærekraftig fremtid for TV- og filmbransjen i Norge, sier forbundsleder i Norsk filmforbund, Elisabeth O. Sjaastad.

Regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere er nå sikret løpende og rimelig opphavsrettsbetaling for strømmingen gjennom hele åndsverklovens vernetid og i tråd med digitalmarkedsdirektivet i EU.

– Netflix er opptatt av å sikre rimelig opphavsrettsbetaling til våre talenter, og vi er svært fornøyd med å være med på dette historiske samarbeidet med Norsk filmforbund. Vi har bygget en relasjon over tid og har jobbet hardt for å forstå hverandres behov og forretningsmessige mål. Jeg er glad for at vi har funnet en løsning som gir kontinuitet innen vårt kreative samarbeide, og dette demonstrerer vårt gjensidige engasjement for å sikre en bærekraftig TV- og filmbransjen, sier Rachel C. Schumacher, seniorrådgiver for internasjonale arbeidsforhold i Netflix.

Opphavere som er medlem i Norsk filmforbund får sin opphavsrettsbetaling fra Netflix utbetalt fra administrasjonen i Norsk filmforbund. Andre opphavere i TV- og filmbransjen som ikke er medlemmer, kan også velge å delta i denne ordningen.

– Ordningen sikrer finansiell stabilitet for norske kreative TV- og filmarbeidere nå som stadig flere filmer og serier strømmes. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med Netflix, sier forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad.

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på