Norsk filmforbund og Netflix er blitt enige om suksessbasert betaling

Norsk filmforbund og Netflix er blitt enige om å sikre regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere rimelig opphavsrettsbetaling for bestilte filmer og TV-dramaserier produsert i Norge for Netflix. I tillegg til betalinger for tilgjengeliggjøring for hver produksjon, vil det bli ytterligere suksessbasert betaling når et visst nivå for antall fullførte strømminger av en produksjon er nådd.

Strømmeplattformer som Netflix er i rask utvikling, og stadig flere velger å strømme filmer og serier enn å se de på TV eller kino. Dette krever nye løsninger, bygget på tillit, innovasjon og samarbeide, slik at de som skaper norske TV- og filmproduksjoner mottar rimelig opphavsrettsbetaling for strømmingen.

– Vi er veldig fornøyde med den nye løsningen med Netflix. Å lande slike løsninger er helt nødvendig for å sikre en bærekraftig fremtid for TV- og filmbransjen i Norge, sier forbundsleder i Norsk filmforbund, Elisabeth O. Sjaastad.

Regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere er nå sikret løpende og rimelig opphavsrettsbetaling for strømmingen gjennom hele åndsverklovens vernetid og i tråd med digitalmarkedsdirektivet i EU.

– Netflix er opptatt av å sikre rimelig opphavsrettsbetaling til våre talenter, og vi er svært fornøyd med å være med på dette historiske samarbeidet med Norsk filmforbund. Vi har bygget en relasjon over tid og har jobbet hardt for å forstå hverandres behov og forretningsmessige mål. Jeg er glad for at vi har funnet en løsning som gir kontinuitet innen vårt kreative samarbeide, og dette demonstrerer vårt gjensidige engasjement for å sikre en bærekraftig TV- og filmbransjen, sier Rachel C. Schumacher, seniorrådgiver for internasjonale arbeidsforhold i Netflix.

Opphavere som er medlem i Norsk filmforbund får sin opphavsrettsbetaling fra Netflix utbetalt fra administrasjonen i Norsk filmforbund. Andre opphavere i TV- og filmbransjen som ikke er medlemmer, kan også velge å delta i denne ordningen.

– Ordningen sikrer finansiell stabilitet for norske kreative TV- og filmarbeidere nå som stadig flere filmer og serier strømmes. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med Netflix, sier forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama