Norsk filmforbund og Netflix er blitt enige om suksessbasert betaling

Norsk filmforbund og Netflix er blitt enige om å sikre regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere rimelig opphavsrettsbetaling for bestilte filmer og TV-dramaserier produsert i Norge for Netflix. I tillegg til betalinger for tilgjengeliggjøring for hver produksjon, vil det bli ytterligere suksessbasert betaling når et visst nivå for antall fullførte strømminger av en produksjon er nådd.

Strømmeplattformer som Netflix er i rask utvikling, og stadig flere velger å strømme filmer og serier enn å se de på TV eller kino. Dette krever nye løsninger, bygget på tillit, innovasjon og samarbeide, slik at de som skaper norske TV- og filmproduksjoner mottar rimelig opphavsrettsbetaling for strømmingen.

– Vi er veldig fornøyde med den nye løsningen med Netflix. Å lande slike løsninger er helt nødvendig for å sikre en bærekraftig fremtid for TV- og filmbransjen i Norge, sier forbundsleder i Norsk filmforbund, Elisabeth O. Sjaastad.

Regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere er nå sikret løpende og rimelig opphavsrettsbetaling for strømmingen gjennom hele åndsverklovens vernetid og i tråd med digitalmarkedsdirektivet i EU.

– Netflix er opptatt av å sikre rimelig opphavsrettsbetaling til våre talenter, og vi er svært fornøyd med å være med på dette historiske samarbeidet med Norsk filmforbund. Vi har bygget en relasjon over tid og har jobbet hardt for å forstå hverandres behov og forretningsmessige mål. Jeg er glad for at vi har funnet en løsning som gir kontinuitet innen vårt kreative samarbeide, og dette demonstrerer vårt gjensidige engasjement for å sikre en bærekraftig TV- og filmbransjen, sier Rachel C. Schumacher, seniorrådgiver for internasjonale arbeidsforhold i Netflix.

Opphavere som er medlem i Norsk filmforbund får sin opphavsrettsbetaling fra Netflix utbetalt fra administrasjonen i Norsk filmforbund. Andre opphavere i TV- og filmbransjen som ikke er medlemmer, kan også velge å delta i denne ordningen.

– Ordningen sikrer finansiell stabilitet for norske kreative TV- og filmarbeidere nå som stadig flere filmer og serier strømmes. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med Netflix, sier forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad.

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.