Norsk filmforbund og Viaplay med ny og forbedret avtale

Norsk filmforbund og Viaplay er blitt enige om en ny og forbedret opphavsrettsavtale som sikrer regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere økt opphavsrettsbetaling for TV- og filmproduksjoner produsert i Norge for Viaplay.

— Vi er veldig fornøyde med den nye avtalen med Viaplay og er glade for at den sikrer rettighetshavere økt opphavsrettbetaling, sier forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad i Norsk Filmforbund.

Norsk filmforbund jobber for å tilrettelegge for norsk produksjon, og også for en nordisk og internasjonal aktør som Viaplay, forteller forbundslederen.

— Vi vet at Viaplay vil satse på lokalt innhold og skape nye arbeidsplasser for våre medlemmer. Dessuten er Viaplay en viktig motvekt og konkurrent til de største globale strømmetjenestene, sier Elisabeth O. Sjaastad.

Avtalen sikrer høyere vederlag for både strømming og TV når TV- og filmarbeidere jobber på Viaplays norske produksjoner, og gir samtidig Viaplay mer fleksibilitet i sin pågående ekspansjon som strømmetjeneste, også utenfor Norden hvor Viaplay vil være tilgjengelig i minst 16 lander innen sluttet av 2023.

— Vi er svært glade for å inngå en ny avtale med NFF som både reflekterer Viaplays raske ekspansjon og vår dedikasjon til å støtte norske talenter. Denne avtalen vil være til direkte fordel for lokale regissører og andre kreative TV- og filmarbeidere ved å øke rettighetsbetalingene, samtidig som at det gjør det mulig for arbeidene deres å nå et publikum over hele Norden og flere territorier, sier innholdssjef i NENT group, Filippa Wallestam.

Opphavere som er medlem i Norsk filmforbund får sin opphavsrettsbetaling fra Viaplay utbetalt fra administrasjonen i Norsk filmforbund. Andre opphavere i TV- og filmbransjen som ikke er medlemmer, kan også velge å delta i denne ordningen.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama