Norsk filmforbund og Viaplay med ny og forbedret avtale

Norsk filmforbund og Viaplay er blitt enige om en ny og forbedret opphavsrettsavtale som sikrer regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere økt opphavsrettsbetaling for TV- og filmproduksjoner produsert i Norge for Viaplay.

— Vi er veldig fornøyde med den nye avtalen med Viaplay og er glade for at den sikrer rettighetshavere økt opphavsrettbetaling, sier forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad i Norsk Filmforbund.

Norsk filmforbund jobber for å tilrettelegge for norsk produksjon, og også for en nordisk og internasjonal aktør som Viaplay, forteller forbundslederen.

— Vi vet at Viaplay vil satse på lokalt innhold og skape nye arbeidsplasser for våre medlemmer. Dessuten er Viaplay en viktig motvekt og konkurrent til de største globale strømmetjenestene, sier Elisabeth O. Sjaastad.

Avtalen sikrer høyere vederlag for både strømming og TV når TV- og filmarbeidere jobber på Viaplays norske produksjoner, og gir samtidig Viaplay mer fleksibilitet i sin pågående ekspansjon som strømmetjeneste, også utenfor Norden hvor Viaplay vil være tilgjengelig i minst 16 lander innen sluttet av 2023.

— Vi er svært glade for å inngå en ny avtale med NFF som både reflekterer Viaplays raske ekspansjon og vår dedikasjon til å støtte norske talenter. Denne avtalen vil være til direkte fordel for lokale regissører og andre kreative TV- og filmarbeidere ved å øke rettighetsbetalingene, samtidig som at det gjør det mulig for arbeidene deres å nå et publikum over hele Norden og flere territorier, sier innholdssjef i NENT group, Filippa Wallestam.

Opphavere som er medlem i Norsk filmforbund får sin opphavsrettsbetaling fra Viaplay utbetalt fra administrasjonen i Norsk filmforbund. Andre opphavere i TV- og filmbransjen som ikke er medlemmer, kan også velge å delta i denne ordningen.

VIKTIG INFORMASJON SOM FØLGE AV BRUDDET I FORHANDLINGENE PÅ TV-UNDERHOLDNING:

Blir du spurt om medlemskap i Filmforbundet? Det kan du nekte å opplyse om Vi har forstått at noen produksjonsselskap har begynt å kartlegge fagorganisasjon blant dere. Vi har stor forståelse for at dette kan oppleves ubehagelig. Det er viktig å vite at du kan nekte å oppgi denne informasjonen da det både kan være diskriminerende

Hvor skal du jobbe i august-oktober? Hjelp oss med oversikten før vi skal til Riksmekleren om TV-underholdningsoverenskomsten!

Vi er i gang med forberedelsene til møtet med Riksmekleren i slutten av august, og vi trenger din hjelp! Hvor skal du jobbe i august, september og/eller oktober måned? Fyll ut dette skjemaet (TRYKK HER) og hjelp oss med å skaffe oversikt over produksjoner som er i gang i august-oktober. Jo bedre oversikt vi har

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk