Norsk filmforbund og Viaplay med ny og forbedret avtale

Norsk filmforbund og Viaplay er blitt enige om en ny og forbedret opphavsrettsavtale som sikrer regissører, fotografer, klippere og andre kreative TV- og filmarbeidere økt opphavsrettsbetaling for TV- og filmproduksjoner produsert i Norge for Viaplay.

— Vi er veldig fornøyde med den nye avtalen med Viaplay og er glade for at den sikrer rettighetshavere økt opphavsrettbetaling, sier forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad i Norsk Filmforbund.

Norsk filmforbund jobber for å tilrettelegge for norsk produksjon, og også for en nordisk og internasjonal aktør som Viaplay, forteller forbundslederen.

— Vi vet at Viaplay vil satse på lokalt innhold og skape nye arbeidsplasser for våre medlemmer. Dessuten er Viaplay en viktig motvekt og konkurrent til de største globale strømmetjenestene, sier Elisabeth O. Sjaastad.

Avtalen sikrer høyere vederlag for både strømming og TV når TV- og filmarbeidere jobber på Viaplays norske produksjoner, og gir samtidig Viaplay mer fleksibilitet i sin pågående ekspansjon som strømmetjeneste, også utenfor Norden hvor Viaplay vil være tilgjengelig i minst 16 lander innen sluttet av 2023.

— Vi er svært glade for å inngå en ny avtale med NFF som både reflekterer Viaplays raske ekspansjon og vår dedikasjon til å støtte norske talenter. Denne avtalen vil være til direkte fordel for lokale regissører og andre kreative TV- og filmarbeidere ved å øke rettighetsbetalingene, samtidig som at det gjør det mulig for arbeidene deres å nå et publikum over hele Norden og flere territorier, sier innholdssjef i NENT group, Filippa Wallestam.

Opphavere som er medlem i Norsk filmforbund får sin opphavsrettsbetaling fra Viaplay utbetalt fra administrasjonen i Norsk filmforbund. Andre opphavere i TV- og filmbransjen som ikke er medlemmer, kan også velge å delta i denne ordningen.

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på