Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene ble sendt ut på uravstemning i uke 24, og det ble et klart ja-flertall blant medlemmene på alle tre overenskomstene:

Spillefilm (90% ja).

TV-drama (96% ja).

TV-underholdning (99% ja).

Alle de nye overenskomstene inkludert nye lønnssatser er gjeldende fra 1. juni 2022 med unntak av de nye TV-underholdningssatsene, som trer i kraft 1. september 2022.

Stort takk til medlemmer som har deltatt i forhandlings- og referanseutvalg og medlemsmøter om forhandlingene. Vi har vunnet frem med flere viktige saker. Alle overenskomstene har blitt styrket totalt sett, men vi har fortsatt områder i alle overenskomstene som kan forbedres i fremtiden.

Vi håper derfor at dere fortsetter å engasjere dere i forhandlingsutvalg og gir oss innspill i forkant av forhandlingene under medlemsmøter. Det gjør oss sterkere ved forhandlingsbordet med Virke.

Les den nye spillefilmoverenskomsten her.

Les den nye TV-dramaoverenskomsten her.

Les den nye TV-underholdningsoverenskomsten her.

Oversikt over våre overenskomster og minstelønnssatser finner du under avtaler og rettigheter på Filmforbundets hjemmesider.

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.

God påske!

Filmforbundet er stengt i påskeferien fra og med 23. mars til og med 1. april. Husk at vi har mye informasjon liggende ute under ofte stilte spørsmål, avtaler og rettigheter, og Filmforbundets vederlagsordninger.

Velkommen til stormøte for TV-underholdning om tariff og F(c)R onsdag 10. april kl. 18.00!

Filmforbundet inviterer til stormøte for TV-underholdning den 10. april kl. 18.00 på Kulturhuset i Oslo om F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, og hovedforhandlingene med VIRKE. Produksjonsledere og faste ansatte er Filmforbundets hovedprioritet under årets hovedforhandling i mai av TV-underholdningsoverenskomsten. Hovedforhandling betyr at vi både skal forhandle opp lønn, og forhandle om overenskomstens virkeområde og annet

Får du nok i lønn? Vi trenger din tilbakemelding på årets lønnsundersøkelse innen 17. mars.

Du kan svare på lønnsundersøkelsen vår her: https://docs.google.com/…/1FAIpQLSecO4Vow1PCSD…/viewform Hvorfor skal du ta deg tid til å svare på denne lønnsundersøkelsen nå? JO, fordi da bidrar du til å gi oss et viktig faktagrunnlag under årets hovedforhandlinger med Virke. Vi trenger fakta om deres nåværende lønns- og arbeidsforhold for å kunne forhandle om bedre vilkår. Funn