Nye pensjonsbestemmelser styrker midlertidig ansattes økonomiske stilling

Den 3. mai 2019 vedtok Stortinget å endre innskuddspensjonslovens § 6-1 om at man måtte ha vært ansatt i 12 måneder for å kunne ta med seg opptjent obligatorisk tjenestepensjon når arbeidsforholdet opphører. For midlertidig ansatte, som de fleste av våre medlemmer er, har dette vært en svært ugunstig regel. Endringene som Stortinget vedtok i 2019 medfører at du skal få med deg pensjonsopptjeningen hos hver enkelt arbeidsgiver, uavhengig av hvor lenge du har jobbet der, så lenge du tjener minimum 1 G per år (folketrygdens grunnbeløp (G) per 1. mai 2020 er kr 101 351).

Det har imidlertid lenge vært uklart når den nye regelen skulle begynne å gjelde. For få uker siden ble det vedtatt at lovendringen trer i kraft 1. januar 2021. Fra årsskiftet vil følgelig innskuddslovens § 6-1 (2) lyde: “Ved opphør av medlemskap beholder medlemmet sin rett til den pensjonskapital som er opptjent ved fratredelsen.”  Kravet om at man må ha vært ansatt i minst 12 måneder er fjernet. I praksis innebærer dette at alle som til vanlig går i midlertidig ansettelse (og altså er arbeidstakere som går på lønn/skattekort), opparbeider rett til obligatorisk tjenestepensjon fra første lønning, og kan ta med seg denne retten videre uansett hvor kort eller lang tid ansettelsesforholdet varer. Resultatet er at midlertidig ansatte arbeidstagere i kortvarige ansettelsesforhold, som frem til nå ikke har hatt rett til noen pensjon utover folketrygden, i de aller fleste tilfeller vil være garantert tilleggspensjon. Dette innebærer en radikal forbedring av vilkårene i vår bransje, og vil gjøre det enda gunstigere å være midlertidig ansatt fremfor å være selvstendig næringsdrivende.

Det er viktig å være klar over at dette ikke vil gjelde det man tjener som fakturerende oppdragstaker. Den som utsteder faktura til produksjonsselskapet i stedet for å motta lønn opparbeider ikke pensjonsrettigheter, og må selv betale privat pensjonsforsikring for å oppnå samme pensjonsnivå som ansatte arbeidstakere nå er sikret. Filmforbundet har utarbeidet en oversikt over hvorfor det lønner seg å være ansatt arbeidstaker fremfor selvstendig næringsdrivende. Vi anbefaler alle å sette seg inn i dette. Filmforbundets jurister har også utarbeidet en oversikt over forskjellen på å være lønnsmottager, frilanser og selvstendig næringsdrivende. Det er viktig å kjenne til hva som skiller disse tilknytningsformene, både som yrkesaktiv i møtet med offentlige etater som NAV og Skatteetaten, og for å kunne sikre seg et best mulig økonomisk grunnlag den dagen man blir pensjonist.

Opprop overrakt til Kultur- og likestillingsministeren

På fredag overrakte skuespiller Forouzan Jamshidnejad, filmskaper Ali Parandian og forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad over 700 signaturer på oppropet fra den

25% rabatt på ordinære inngangsbilletter til Nobels Fredssenter

Filmforbundets medlemmer får  25% rabatt på ordinære inngangsbilletter til Nobels Fredssenter, fra 10. desember og ut året, mot fremvisning av digitalt