Opphavere kan nå søke vederlag fra F©R

Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (F©R) skal i 2020 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i 2018. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for ti enkeltstående produksjoner.

Alle rettighetshavere må registrere alle sine fagfunksjoner/produksjoner på nytt i 2020, enten det gjelder premierer eller eldre repriser. (Merk at “premiere” i denne sammenheng ikke betyr kinopremiere, men førstegangsvisning hos vedkommende mediehus.) For å finne ut hvilke fagfunksjoner som gir opphavsrettigheter til audiovisuelle åndsverk, kan du gå til F©Rs liste over fagfunksjoner.

Dersom du er rettighetshaver, kan du gå til denne nettsiden for å finne ut om noen av dine produksjoner gir deg rett til vederlag fra F©R i år. Søknadsskjemaene du må bruke i år finner du også der, sammen med en veiledning om hvordan du må gå frem for å komme med i årets fordelingsrunde.

Søknader til årets fordelingsrunde må være sendt inn til F©R innen torsdag 11. juni 2020 kl. 23.59.

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på