Opphavere kan nå søke vederlag fra F©R

Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (F©R) skal i 2020 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i 2018. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for ti enkeltstående produksjoner.

Alle rettighetshavere må registrere alle sine fagfunksjoner/produksjoner på nytt i 2020, enten det gjelder premierer eller eldre repriser. (Merk at “premiere” i denne sammenheng ikke betyr kinopremiere, men førstegangsvisning hos vedkommende mediehus.) For å finne ut hvilke fagfunksjoner som gir opphavsrettigheter til audiovisuelle åndsverk, kan du gå til F©Rs liste over fagfunksjoner.

Dersom du er rettighetshaver, kan du gå til denne nettsiden for å finne ut om noen av dine produksjoner gir deg rett til vederlag fra F©R i år. Søknadsskjemaene du må bruke i år finner du også der, sammen med en veiledning om hvordan du må gå frem for å komme med i årets fordelingsrunde.

Søknader til årets fordelingsrunde må være sendt inn til F©R innen torsdag 11. juni 2020 kl. 23.59.

Opprop overrakt til Kultur- og likestillingsministeren

På fredag overrakte skuespiller Forouzan Jamshidnejad, filmskaper Ali Parandian og forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad over 700 signaturer på oppropet fra den

25% rabatt på ordinære inngangsbilletter til Nobels Fredssenter

Filmforbundets medlemmer får  25% rabatt på ordinære inngangsbilletter til Nobels Fredssenter, fra 10. desember og ut året, mot fremvisning av digitalt