Opphavere kan nå søke vederlag fra F©R

Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (F©R) skal i 2020 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i 2018. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for ti enkeltstående produksjoner.

Alle rettighetshavere må registrere alle sine fagfunksjoner/produksjoner på nytt i 2020, enten det gjelder premierer eller eldre repriser. (Merk at “premiere” i denne sammenheng ikke betyr kinopremiere, men førstegangsvisning hos vedkommende mediehus.) For å finne ut hvilke fagfunksjoner som gir opphavsrettigheter til audiovisuelle åndsverk, kan du gå til F©Rs liste over fagfunksjoner.

Dersom du er rettighetshaver, kan du gå til denne nettsiden for å finne ut om noen av dine produksjoner gir deg rett til vederlag fra F©R i år. Søknadsskjemaene du må bruke i år finner du også der, sammen med en veiledning om hvordan du må gå frem for å komme med i årets fordelingsrunde.

Søknader til årets fordelingsrunde må være sendt inn til F©R innen torsdag 11. juni 2020 kl. 23.59.

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama