Opphavere kan nå søke vederlag fra F©R

Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (F©R) skal i 2020 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i 2018. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for ti enkeltstående produksjoner.

Alle rettighetshavere må registrere alle sine fagfunksjoner/produksjoner på nytt i 2020, enten det gjelder premierer eller eldre repriser. (Merk at “premiere” i denne sammenheng ikke betyr kinopremiere, men førstegangsvisning hos vedkommende mediehus.) For å finne ut hvilke fagfunksjoner som gir opphavsrettigheter til audiovisuelle åndsverk, kan du gå til F©Rs liste over fagfunksjoner.

Dersom du er rettighetshaver, kan du gå til denne nettsiden for å finne ut om noen av dine produksjoner gir deg rett til vederlag fra F©R i år. Søknadsskjemaene du må bruke i år finner du også der, sammen med en veiledning om hvordan du må gå frem for å komme med i årets fordelingsrunde.

Søknader til årets fordelingsrunde må være sendt inn til F©R innen torsdag 11. juni 2020 kl. 23.59.

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.