Vårt politiske arbeid

Vi har så mange dyktige TV- og filmarbeidere i Norge, men de må ha de riktige forutsetningene for å gjøre en god faglig jobb. Vi jobber derfor blant annet for at:

Alle TV- og filmarbeidere skal ha anstendige lønns- og arbeidsvilkår med gode avtaler.
Innretningen på de økonomiske kompensasjons- og stimuleringsordningene skal sikre at bransjen og den enkelte TV- og filmarbeider kommer gjennom koronasituasjonen så godt det lar seg gjøre.
Insentivordningen skal gjøres automatisk og regelstyrt
Alle TV- og filmarbeidere skal ha krav på rimelig betaling for sin opphavsrett, også når det benyttes nyere visningsformer og -teknologi.
Vi skal få et større mangfold i TV- og filmbransjen.
Frilanseres sosiale rettigheter skal forbedres.
Retningslinjene for å bekjempe seksuell trakassering i film-, TV-, spill- og scenekunstbransjene blir etterlevd og at det skal alltid være trygt å varsle.
Direktivet for audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet) skal implementeres på en god måte slik at den får ønsket effekt.

Norsk filmforbund er høringsinstans i saker som angår TV- og filmarbeidere. Alle våre høringssvar fra år 2022 vil vi legge ut her.

NRK-plakaten, februar 2022.

I februar 2022 sendte vi høringssvar om NRK-plakaten sammen med Norske Filmregissører.

Våre forslag til endringer i NRK-plakaten, baserer seg på TV- og filmbransjens erfaringer med NRKs praksis i dag. Vi er påholdne med å foreslå detaljstyring av NRKs redaksjonelle innhold, men mener det er nødvendig med tydeligere rammer og vilkår som NRK må operere innenfor for å etterleve kravene og intensjonene som er nedfelt i plakaten.

Les høringssvaret om NRK-plakaten fra Norsk filmforbund og Norske Filmregissører her.

Regional filmpolitikk, mars 2022.

Norsk filmforbund har i alle år arbeidet for å styrke den regionale filmen. Det har vært en positiv utvikling over tid, og vi mener at bransjen nå er moden for å tilføre regionene friske midler og flere oppgaver. Takk til medlemmer for deres innspill til høringssvaret.

Les Norsk filmforbunds høringssvar om regional filmpolitikk.

Vi er aktive deltakere i  nasjonale, nordiske og internasjonale samarbeidsgrupper for å sikre en god videreutvikling i en stadig med global TV- og filmbransje.

FERA: Filmforbundet er et aktivt medlem av Federation of European Screen Directors (FERA) som har kontor i Brussel, og nåværende forbundsleder har tidligere vært CEO for FERA (2009-2014). FERAs arbeid opp mot EU-institusjonene i forbindelse med direktiver som også blir implementert i Norge, er svært viktig. EU-byråkrater og -politikere trenger TV- og filmskapernes stemme i Brussel som en motvekt til globale aktører med en annen agenda. FERA har i perioden organisert jevnlige digitale møter om rettighetsforhandlinger med strømmeplattformer og om status for nasjonal implementering av EU-direktivene hvor vi har deltatt.

Bransjerådet for film: Bransjerådet for film består av forbundslederne fra de syv organisasjonene: Norsk filmforbund, Norske Filmregissører, Norske Dramatikeres Forbund, Norsk Skuespillerforbund, Virke Produsentforeningen, Norske distributørers forening, Film & Kino. Bransjerådet har jevnlige møter og samarbeidet tett om flere av store politiske saker som bl.a koronatiltak, offentlige tilskuddsordninger, medfinansiering.

Kunstnernettverket: Kunsternettverkets arbeid organiseres også i flere utvalg og forbundsleder er nå leder av kunstnerpolitisk utvalg.

• Haugesundserklæringen er utarbeidet av de nordiske regiforeningene (og NFF). Den omhandler regissørens kunstneriske, økonomiske og ideelle rettigheter. Den ble overlevert til daværende kulturminister Trond Giske under filmfestivalen i Haugesund.
  • Norsk Filmforbund og Produsentforeningen utarbeidet i 2008 en felleserklæring om filmarbeidernes status som arbeidstakere/ansatt som gjør at man har krav på vern fra arbeidsmiljøloven: Felleserklæring om norske filmarbeideres status som arbeidstakere (NFF & PF).
  • Det er nulltoleranse for seksuell trakassering på våre arbeidsplasser. Det skal alltid være trygt å varsle. Du som jobber i film-, TV- , spill- og scenekunstbransjene har et selvstendig ansvar for å gjøre deg kjent med disse yrkesetiske retningslinjene. Retningslinjene Retningslinjene for å bekjempe seksuell trakassering i film, TV, spill og scenekunst er utarbeidet av en arbeidsgruppe med representanter fra Norsk skuespillerforbund, Norske filmregissører og Norsk filmforbund. Retningslinjene har fått bred tilslutning blant kunstnerorganisasjonene. Vårt ønske og ambisjon er at disse skal brukes aktivt på alle film- og TV-produksjoner. Vi minner om at alvorlige overgrep bør meldes til politiet. Om du trenger råd eller hjelp i en varslingssak kan du ta kontakt med oss.