Referat fra medlemsmøte om pensjon

Den 26. oktober holdt vi digitalt møte om pensjon med stort oppmøte fra våre medlemmer. Under medlemsmøtet informerte vi om følgende:

1) Hvordan skal du forholde deg til nye regler om pensjon?

Filmforbundet og andre fagforeninger har i mange år kjempet hardt for en ny lov om pensjon fra første krone, og nå har vi endelig fått gjennomslag. Den nye loven om pensjon styrker pensjonsrettigheter for medlemmer som er midlertidig ansatte på lønn, og det er nå også politisk enighet om pensjon fra første krone senest fra år 2023.

2) Utbetalingsplan for pensjonsberettigede midler

På grunn av inngått avtale i Spillefilmoverenskomsten mellom Filmforbundet og Produsentforeningen/VIRKE, har vi tidligere hatt ansvar for å fakturere produksjonsselskapene for din pensjon på kinofilm. Produksjonsselskapene har som medlemmer i Produsentforeningen/VIRKE på sin side vært ansvarlige for å betale inn pensjonsmidlene til oss. Plan for utbetaling av de resterende pensjonsberettigede midlene vil bli presentert under møtet.

Hvis du ikke hadde mulighet for å delta på møtet, kan du laste ned våre presentasjoner her og her.

Hvis du også ønsker å se videoopptak fra møtet, skriv til medlem@filmforbundet.no

Dersom du har spørsmål angående pensjon, kan du som medlem sende disse til pensjon@filmforbundet.no

Opprop overrakt til Kultur- og likestillingsministeren

På fredag overrakte skuespiller Forouzan Jamshidnejad, filmskaper Ali Parandian og forbundsleder Elisabeth O. Sjaastad over 700 signaturer på oppropet fra den