Referat fra medlemsmøte om pensjon

Den 26. oktober holdt vi digitalt møte om pensjon med stort oppmøte fra våre medlemmer. Under medlemsmøtet informerte vi om følgende:

1) Hvordan skal du forholde deg til nye regler om pensjon?

Filmforbundet og andre fagforeninger har i mange år kjempet hardt for en ny lov om pensjon fra første krone, og nå har vi endelig fått gjennomslag. Den nye loven om pensjon styrker pensjonsrettigheter for medlemmer som er midlertidig ansatte på lønn, og det er nå også politisk enighet om pensjon fra første krone senest fra år 2023.

2) Utbetalingsplan for pensjonsberettigede midler

På grunn av inngått avtale i Spillefilmoverenskomsten mellom Filmforbundet og Produsentforeningen/VIRKE, har vi tidligere hatt ansvar for å fakturere produksjonsselskapene for din pensjon på kinofilm. Produksjonsselskapene har som medlemmer i Produsentforeningen/VIRKE på sin side vært ansvarlige for å betale inn pensjonsmidlene til oss. Plan for utbetaling av de resterende pensjonsberettigede midlene vil bli presentert under møtet.

Hvis du ikke hadde mulighet for å delta på møtet, kan du laste ned våre presentasjoner her og her.

Hvis du også ønsker å se videoopptak fra møtet, skriv til medlem@filmforbundet.no

Dersom du har spørsmål angående pensjon, kan du som medlem sende disse til pensjon@filmforbundet.no

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på