Referat fra medlemsmøte om pensjon

Den 26. oktober holdt vi digitalt møte om pensjon med stort oppmøte fra våre medlemmer. Under medlemsmøtet informerte vi om følgende:

1) Hvordan skal du forholde deg til nye regler om pensjon?

Filmforbundet og andre fagforeninger har i mange år kjempet hardt for en ny lov om pensjon fra første krone, og nå har vi endelig fått gjennomslag. Den nye loven om pensjon styrker pensjonsrettigheter for medlemmer som er midlertidig ansatte på lønn, og det er nå også politisk enighet om pensjon fra første krone senest fra år 2023.

2) Utbetalingsplan for pensjonsberettigede midler

På grunn av inngått avtale i Spillefilmoverenskomsten mellom Filmforbundet og Produsentforeningen/VIRKE, har vi tidligere hatt ansvar for å fakturere produksjonsselskapene for din pensjon på kinofilm. Produksjonsselskapene har som medlemmer i Produsentforeningen/VIRKE på sin side vært ansvarlige for å betale inn pensjonsmidlene til oss. Plan for utbetaling av de resterende pensjonsberettigede midlene vil bli presentert under møtet.

Hvis du ikke hadde mulighet for å delta på møtet, kan du laste ned våre presentasjoner her og her.

Hvis du også ønsker å se videoopptak fra møtet, skriv til medlem@filmforbundet.no

Dersom du har spørsmål angående pensjon, kan du som medlem sende disse til pensjon@filmforbundet.no

Filmforbundet holder stengt i juli måned

Norsk filmforbund holder stengt fra og med 1. juli til og med 31. juli. På grunn av ferieavvikling sender vi

Nye overenskomster på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning.

Vi har i mai og juni måned hatt hovedoppgjør om overenskomstene på spillefilm (kinofilm), TV-drama og TV-underholdning. Resultatet av forhandlingene

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-underholdning

Forhandlingsresultatet ble klart mandag 13. juni etter 13 timers forhandlinger med Virke og etter et betydelig forarbeide, herunder Filmforbundets arbeide

Norsk filmforbund (NFF) og Virke har landet ny overenskomst på TV-drama