Referat fra medlemsmøte om pensjon

Den 26. oktober holdt vi digitalt møte om pensjon med stort oppmøte fra våre medlemmer. Under medlemsmøtet informerte vi om følgende:

1) Hvordan skal du forholde deg til nye regler om pensjon?

Filmforbundet og andre fagforeninger har i mange år kjempet hardt for en ny lov om pensjon fra første krone, og nå har vi endelig fått gjennomslag. Den nye loven om pensjon styrker pensjonsrettigheter for medlemmer som er midlertidig ansatte på lønn, og det er nå også politisk enighet om pensjon fra første krone senest fra år 2023.

2) Utbetalingsplan for pensjonsberettigede midler

På grunn av inngått avtale i Spillefilmoverenskomsten mellom Filmforbundet og Produsentforeningen/VIRKE, har vi tidligere hatt ansvar for å fakturere produksjonsselskapene for din pensjon på kinofilm. Produksjonsselskapene har som medlemmer i Produsentforeningen/VIRKE på sin side vært ansvarlige for å betale inn pensjonsmidlene til oss. Plan for utbetaling av de resterende pensjonsberettigede midlene vil bli presentert under møtet.

Hvis du ikke hadde mulighet for å delta på møtet, kan du laste ned våre presentasjoner her og her.

Hvis du også ønsker å se videoopptak fra møtet, skriv til medlem@filmforbundet.no

Dersom du har spørsmål angående pensjon, kan du som medlem sende disse til pensjon@filmforbundet.no

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.

God påske!

Filmforbundet er stengt i påskeferien fra og med 23. mars til og med 1. april. Husk at vi har mye informasjon liggende ute under ofte stilte spørsmål, avtaler og rettigheter, og Filmforbundets vederlagsordninger.

Velkommen til stormøte for TV-underholdning om tariff og F(c)R onsdag 10. april kl. 18.00!

Filmforbundet inviterer til stormøte for TV-underholdning den 10. april kl. 18.00 på Kulturhuset i Oslo om F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning, og hovedforhandlingene med VIRKE. Produksjonsledere og faste ansatte er Filmforbundets hovedprioritet under årets hovedforhandling i mai av TV-underholdningsoverenskomsten. Hovedforhandling betyr at vi både skal forhandle opp lønn, og forhandle om overenskomstens virkeområde og annet

Får du nok i lønn? Vi trenger din tilbakemelding på årets lønnsundersøkelse innen 17. mars.

Du kan svare på lønnsundersøkelsen vår her: https://docs.google.com/…/1FAIpQLSecO4Vow1PCSD…/viewform Hvorfor skal du ta deg tid til å svare på denne lønnsundersøkelsen nå? JO, fordi da bidrar du til å gi oss et viktig faktagrunnlag under årets hovedforhandlinger med Virke. Vi trenger fakta om deres nåværende lønns- og arbeidsforhold for å kunne forhandle om bedre vilkår. Funn