Utbetaling av F©R-vederlag

Vi får stadig flere henvendelser ang. utbetalinger av F©R-vederlag nå når det nærmer seg jul.

Vi har hatt rekordmange registreringer i år og vi kan per nå dessverre ikke komme med en konkret dato for utbetaling. Men vi jobber på for å komme igjennom alle registreringene og vurderingen av innsendte arbeidskontrakter, og vi tar sikte på å utbetale vederlagene før jul.

Takk for tålmodigheten.

Vi mottar fortsatt mangelfulle registreringer uten arbeidskontrakter. Kun en bekreftelse på at du har jobbet på produksjonen eller et skjermbilde av IMDB eller rulletekst, er ikke tilstrekkelig for å dokumentere at du har rettigheter i behold.

Å ha rettigheter i behold, i form av riktig rettighetsregulering i en signert arbeidskontrakt, er viktig for at du skal ha rett på vederlag for TV-distribusjon og strømming. Uten rettigheter i behold kan du kun få privatkopiering, og privatkopiering utgjør under 15% av det totale vederlaget vi fordeler.

I tillegg mottar vi flere usignerte arbeidskontrakter og flere arbeidskontrakter uten riktig fagfunksjon.

Vi ber deg derfor om å lese våre seks punkter, trykk her, om hva du må huske for å få vederlag fra F©R.

At dere følger disse punktene er veldig viktig.

Hvis vi kan vise til stadig flere signerte arbeidskontrakter med rettigheter i behold, stiller vi sterkere i ulike forhandlinger med strømmeaktører, mediehus m.m.

Dette vil igjen bidra til at vi kan øke vederlagsutbetalingene fra F©R til rettighetshavere.

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk

Påmelding og sakspapirer til F©Rs generalforsamling

⏰Når? Vi starter kl. 17.45 onsdag 22. mai. 📍Hvor? Kronesalen på Sentralen. Adressen er Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo. Vi starter generalforsamlingen med en kjapp puls på bransjen av medieforsker Vilde Schanke Sundet fra OsloMet med tittelen: “Fra Exit til Luksusfellen: Med strømming har norsk drama gått fra gullalder til tøff tid på kort tid. Hva betyr det?” Etter generalforsamlingen

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte

Til helgen er det Filmforbundets første landsmøte! Sakspapirer, årsmelding, program og praktisk informasjon finner du ved å trykke her.