Vi har i år utbetalt over 19,8 millioner kroner i vederlag til rettighetshavere

Det er vanskelig å stå alene når du skal sikre dine opphavsrettigheter på TV- og filmproduksjoner. Ved å signere en forvaltningskontrakt, slik som alle medlemmer av Filmforbundet har gjort, overføres ansvaret for å forhandle vilkår for din opphavsrett og forvalte vederlag til F©R, Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning.

F©R er en del av Norsk filmforbund, og vi jobber hver dag for å sikre opphavere løpende betaling for bruk av deres åndsverk — uansett visningsplattform. Men for at vi skal kunne innkreve vederlag på dine vegne, er det viktig at du som rettighetshaver passer på at dine arbeids- og/eller oppdragsavtaler inneholder riktige rettighetsklausuler.

Våre juridiske rådgivere bistår alle våre medlemmer som ønsker hjelp til dette, og leser gjerne igjennom alle innsendte arbeidskontrakter før signering. Filmforbundet jobber samtidig med å forhandle frem kollektive avtaler for å sikre at rettighetshavere i TV- og filmbransjen får rettferdig betaling for bruk av sine åndsverk.

Jo flere vi har med signert forvaltningskontrakt, desto bedre står vi når vi skal forhandle med produsenter, kringkastere og strømmeaktører. Det er imidlertid viktig at rettighetshaverne også forstår at det er fagforeningen og medlemskap som gjør oss sterkest i forhandlinger.

I år har vi satt ny utbetalingsrekord og delt ut i alt over 19,8 millioner norske kroner i opphavsrettsvederlag til rettighetshavere i 2021 for TV, strømming (mediehus, enkeltproduksjoner og Norwaco) og dubb/versjonering (Norwaco).

Hvor mye du får utbetalt i vederlag avhenger blant annet av hvilken fagfunksjon du har, hvor mange produksjoner du har jobbet med, hvilken type produksjonen er (TV-underholdning, TV-drama, spillefilm osv), hvor mye produksjonen har blitt vist eller strømmet, og ikke minst – om du har rettighetene i behold i arbeidskontraktene dine.

På generalforsamlingen i 2020 var det enstemmig ønske fra rettighetshaverne om at det skulle gjøres en gjennomgang av fordelingsplanen, som bestemmer regelverket om fordeling av vederlag. Dette resulterte i at fordelingsutvalget, som også kun består av rettighetshavere, i mai 2020 fremla nytt forslag til fordelingsplan som ble enstemmig vedtatt av generalforsamlingen.

Det er altså generalforsamling som bestemmer hvordan vederlagene skal fordeles blant de ulike fagfunksjonene. Alle rettighetshavere med forvaltningskontrakt har rett til å delta og har stemmerett ved generalforsamlingen. Etter at F©Rs fordelingsutvalg har kvalitetssikret hvert års fordeling, er det administrasjonen i Norsk filmforbund som har ansvaret for å utbetale vederlagene iht. fordelingsplanen.

Den gjeldende vedtatte fordelingsplan finnes her: Microsoft Word – 2021-05-29_VEDTATT_Fordelingsplan_F©R_final (filmforbundet.no)

F©Rs fordelingsutvalg, valgt på F©Rs generalforsamling for perioden 2021-2022, ledes av Arild Mehn-Andersen (NFF). Medlemmer er Johan Kaos (NFR), Janic Heen (NFR), Martin By (NFF), Haakon Wettre (NFF). Varamedlemmer: Elsa Kvamme (NFR), Nina Bjerch-Andresen (NFF).

VIKTIG INFORMASJON SOM FØLGE AV BRUDDET I FORHANDLINGENE PÅ TV-UNDERHOLDNING:

Blir du spurt om medlemskap i Filmforbundet? Det kan du nekte å opplyse om Vi har forstått at noen produksjonsselskap har begynt å kartlegge fagorganisasjon blant dere. Vi har stor forståelse for at dette kan oppleves ubehagelig. Det er viktig å vite at du kan nekte å oppgi denne informasjonen da det både kan være diskriminerende

Hvor skal du jobbe i august-oktober? Hjelp oss med oversikten før vi skal til Riksmekleren om TV-underholdningsoverenskomsten!

Vi er i gang med forberedelsene til møtet med Riksmekleren i slutten av august, og vi trenger din hjelp! Hvor skal du jobbe i august, september og/eller oktober måned? Fyll ut dette skjemaet (TRYKK HER) og hjelp oss med å skaffe oversikt over produksjoner som er i gang i august-oktober. Jo bedre oversikt vi har

Brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke.

Det ble brudd i forhandlingene om revisjon av TV-underholdningsoverenskomsten med Virke. Vi trenger nå Riksmeklers bistand for å forsøke å komme i mål. Våre medlemmer som jobber med tv-underholdning er svært presset både på lave lønninger, stadig lavere budsjetter, kortere leveringsfrister og lengre dager. Dagens overenskomst inkluderer blant annet ikke faste ansatte, produsenter eller produksjonsledere.

Vil du være med og bestemme fremtidens norske Oscarkandidater?

Nå har du mulighet til å være med i Oscarkomiteen! Valgkomiteen i Filmforbundet søker etter et medlem og en vararepresentant til å representere Filmforbundet i Oscarkomiteen de neste to årene. Arbeidsmengden har normalt sett vært deltakelse på tre årlige møter som holdes på høsten, samt å se filmene som skal vurderes. For frilansere er vervet i komiteen

Nå kan du registrere deg for F©R-vederlag!

F©R skal i 2024 dele ut opphavsrettslige vederlag for produksjoner vist på TV og på visse strømmeplattformer i visningsåret 2022. I tillegg skal vi foreta en særskilt fordeling for omtrent 20 enkeltstående produksjoner. Registreringsskjemaene er nå åpne! Fristen for registrering er midnatt søndag 23. juni 2024. 📝Vi anbefaler deg å lese igjennom vår huskelapp (seks punkter) før registrering, trykk