World Expression Forum lanserer talerne til årets kongress

I dagens situasjon er ytringsfriheten viktigere enn noen gang. Krig og voksende autoritære tendenser i Europa, ny teknologi og «cancel culture» påvirker på forskjellige måter ytringsfrihetens status. World Expression Forum (WEXFO) samler over to dager i mai noen av de skarpeste hodene globalt, nasjonalt og lokalt, for å sette ytringsfriheten på agendaen, gjøre opp status og spørre «hva kan vi gjøre?» Blant talerne finner vi representanter fra FN, EU, Meta, Amnesty International, Bellingcat, PEN, politikere, lokal ungdom, forfattere, og sterke forkjempere for ytringsfriheten.

WEXFO har tatt mål av seg om å favne både lokale, nasjonale og globale problemstillinger rundt ytringsfriheten, og har dermed invitert talere fra både innland og utland. Blant de som kommer til å bidra med det globale perspektivet er Irene Khan (BD). Khan er FNs spesialrapportør for ytringsfrihet, og en internasjonalt anerkjent talsperson for menneskerettigheter, likestilling og sosial rettferdighet, kommer til kongressen for å presentere status for ytringsfrihetens kår globalt.

Modige stemmer om bekjempelse av autoritære tendenser

Ytringsfriheten har lenge vært under press og med krig i Europa er den truet på en ny og akutt måte. Et sentralt tema for kongressen blir naturlig nok hvordan vi kan bekjempe voksende autoritære tendenser og antiliberalisme.

I tillegg til tidligere annonserte nobelprisvinnere Dmitrij Muratov (RU) og Maria Ressa (PH), og fjorårets mottaker av Prix Voltaire, Rasha Al Ameer (LB), som på hver sin måte kjemper modige kamper for ytringsfriheten, kommer blant annet generalsekretær i Amnesty International, Agnes Callamard (FR), administrerende direktør i Bellingcat, Christo Grozev (BG), tidligere ombudsmann i Polen og mottaker av Raftoprisen Adam Bodnar (PL), og Sebastian Lai (HK) for å bidra med sine perspektiver og erfaringer. Sebastian Lai er sønn av Jimmy Lai som sammen med Apple Newsroom i Hongkong fikk The Golden Pen Award i fjor, og som nå sitter fengslet i Hongkong.

Hvordan sikre ytringsfriheten i den nye teknologien?

Falske nyheter, nettroll og ekkokamre står i sterk kontrast til det demokratiske potensialet som ligger i nettets tilsynelatende tilgjengelighet og åpenhet. Hvilke reguleringer bør ligge til grunn, og hva er de beste løsningene for å styrke ytringsfriheten?

Tidligere statsminister i Danmark, Helle Thorning-Schmidt, kommer til World Expression Forum som medlem av Metas «Oversight Board», som er et uavhengig organ som ble etablert i 2020 for å ta beslutninger om de viktigste utfordringene angående moderering av innhold på Facebook og Instagram.

Visepresident i EU-kommisjonen og leder for Kommisjonens arbeid med verdier og åpenhet, Věra Jourová (CZ), kommer også til å delta på konferansen i digital form. I tillegg kommer professor i mediepolitikk og politisk økonomi ved Annenberg School for Communication Victor Picard (US) og Felicia Anthonio (GH) fra den ideelle organisasjonen Access Now, som jobber med å forsvare og utvide de digitale rettighetene til mennesker over hele verden, Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og mange andre.

Ytringsfrihetens Davos

Arrangementet World Expression Forum (WEXFO) skal være til inspirasjon internasjonalt, nasjonalt og lokalt. WEXFO skal være et årlig arrangement som avholdes første gang 30. og 31. mai 2022. Det vil finne sted på Lillehammer, i tilknytning til Norsk Litteraturfestival. Ambisjonen er at møtestedet blir like viktig for utviklingen av ytringsfriheten som World Economic Forum i Davos er for utviklingen av verdensøkonomien.  Behovet for å diskutere ytringsfrihetens kår er viktigere enn noen gang og vil demonstrere nødvendigheten av en kontinuerlig drøfting av dens vilkår.

Mer om WEXFO

www.wexfo.no

Mia Christine Granum

Presseansvarlig, WEXFO

E-post: mia@litteraturfestival.no

Valgkomiteen utlyser flere spennende verv – søk nå!

Vil du sitte i styret til Filmforbundet? I valgkomiteen eller kontrollkomiteen? Eller hva med F©Rs fordelingsutvalg? Du har nå muligheten til å lære mer om TV- og filmbransjen, påvirke og gjøre en forskjell for deg og dine kolleger ved å melde din interesse for en rekke viktig verv som  skal velges på landsmøtet den 27.

Nå kan du søke bibliotekvederlag for 2023

Norsk filmvederlagsfond (NFVF) skal nå fordele bibliotekvederlag for norske audiovisuelle verk som var tilgjengelige for publikum på offentlig bibliotek i Norge i 2023. Det innebærer at hvis du er opphaver til et audiovisuelt verk som var gratis tilgjengelig for utlån for publikum i det norske biblioteksystemet i 2023 kan du søke bibliotekvederlag, dersom du oppfyller

HMS-kurs med Filmforbundet og Virke Produsentforeningen

Oppdater din kunnskap om endringene i arbeidsmiljøloven og lær mer om hvordan du kan bidra til en tryggere og bedre arbeidsdag gjennom dette fire-dagers helse-, miljø-, og sikkerhetskurset. HMS-kurset gir deg viktig kompetanse om loven og mulighet for å delta i viktige diskusjoner om arbeidsmiljø, sikkerhet, inkludering og bærekraft sammen med kolleger og dyktige innledere

Jobber du med eller har du interesse for tegnspråk i medieproduksjon?

Behovet for filmproduksjon på eller med tegnspråk er økende og fagfeltet utvikler seg i høyt tempo. Det stilles stadig større språklige, filmtekniske og kulturelle krav til filmprodusenter og universell utforming i media. Den 15. februar på Hjertnes kulturhus i Sandefjord inviterer Tegn.tv til en åpen fagdag for norske filmprodusenter, enten du er en erfaren tegnspråkprodusent eller en

Alt du trenger å vite om Filmforbundets landsmøte helgen den 27.-28. april

I år markerer vi en stor endring for Filmforbundet. En pilot, landsmøtet med delegatmodell, gjennomføres for første gang helgen den 27. – 28. april på Voksenåsen hotell. Målet er at landsmøtet skal bli en innholdsrik helg, med livlige diskusjoner, gjennomgang av krav og forberedelser til tarifforhandlingene og workshops. Ikke minst gir landsmøtet medlemmene våre en gylden sjanse til å bli kjent på